Högskolepedagogiskt centrum

”I Learning Lab tar studenterna ett större ansvar”

Andreas Nilsson

Learning Lab är en lugn miljö med stor flexibilitet, där det blir tydligt att studenterna själva kliver fram och tar ansvar för sina behov, menar Andreas Nilsson.
– De kan till exempel gå och hämta bord om de tycker att det behövs, berättar han.

Hur använder du Learning Lab i din undervisning?

– Jag har en workshop här, som börjar i helgrupp med instruktioner för dagen. Sedan går studenterna ut i grupper för att så småningom återvända till helgrupp igen för en avslutande övning med en del rörelse i rummet. Det fungerar smidigt att växla mellan helgrupp och små grupper i Learning Lab. Hela kursens design och idé är att den är studentcentrerad och att det är studenterna som väldigt mycket styr innehåll och upplägg. De uppskattar den stora variationen det innebär och det sätt som de utmanas i tanke, ord och handling.

Vad tycker du är det bästa med Learning Lab?

– Jag uppskattar mycket den lugna miljön och den stora flexibiliteten. Att det är lätt och smidigt att anpassa och ställa om.

Möblering i Learning Lab

Hur tycker du att studenterna påverkas av att vara i Learning Lab?

– De funderar mer över hur de ska sitta och vilka behov de har. De kan till exempel gå och hämta bord om de anser att det behövs, trots att bara stolar är framställda. De bygger rummet och har idéer för hur de vill att det ska se ut. Flera gånger har jag varit med om att studenter som tidigare haft undervisning i Learning Lab kommer till mig och säger ”oj, får vi inte själva välja hur vi ska sitta” om det redan är möblerat. Jag brukar ställa upp stolarna inför första helgruppssamlingen för att visa hur jag vill att det ska se ut senare för att den avslutande övningen ska fungera på ett bra sätt.

Hur tycker du att dina erfarenheter från Learning Lab påverkar dig som lärare?

– Jag vet inte om det bara beror på Learning Lab, men jag har börjat fundera en del över lärmiljön vid föreläsningar inför en stor grupp. Jag har möjligen blivit mer benägen att anpassa även andra rum till de aktiviteter jag vill genomföra. Även om tankarna inte är helt nya så realiserar jag dem oftare nu, även om det väsnas en del i andra salar. Jag har också blivit tydligare i samband med bokningen med vilken typ av sal jag behöver, säger Andreas Nilsson.

Text och foto: Anna Lorentzon

Andreas Nilsson är universitetslektor och forskare i företagsekonomi vid Handelshögskolan på Örebro universitet. Han undervisar studenter som läser kandidatkursen Management: Ledarskap och organisering.