Professor: Så ökar du elevernas intresse för matematik

Elham Kazemi

Matematik handlar inte bara om problem på ett papper, utan finns i allt vi gör, säger Elham Kazemi som kommer att återvända till Örebro när Matematikbiennalen går av stapeln våren 2024.

Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra.
– Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna, säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.

Här kan du läsa mer om Matematikbiennalen som arrangeras vid Örebro universitet den 21-22 mars 2024.

Förra veckan besökte hon Örebro universitet för att undervisa doktorander från olika lärosäten i Sverige.

– Vi pratade mycket om motivation och passion. Du ägnar så många timmar åt din avhandling och din fortsatta forskning, så det gäller att välja rätt och hitta det du brinner för – och börja i det lilla. Du måste inte veta och kunna allt på en gång, säger hon.

Som forskare i matematikdidaktik är Elham Kazemi ett välkänt namn i forskarvärlden. Ett av de områden hon själv brinner för handlar om vikten av lekfullhet.

– Var inte rädd för att ta risker eller att experimentera. Det är jätteviktigt i klassrummet när du undervisar barn – men även för vuxna. Det behöver våra doktorander göra också.

Huvudtalare på Matematikbiennalen 2024

Elham Kazemi kommer att vara en av huvudtalarna vid Matematikbiennalen 2024, som arrangeras nästa vår i Örebro. Det är en konferens som lockar både forskare, skolledare och lärare för alla åldrar från hela Sverige.

– Jag ser fram emot det väldigt mycket. Jag funderar på att prata om hur lärare och mentorer ska kunna få ett bättre stöd under lärarutbildningen. Ett annat favoritämne är hur man skapar verkligt produktiva diskussioner i klassrummet.

Fyra tips för att öka matematikintresset

Här bjuder Elham Kazemi på sina fyra bästa tips för hur matematiklärare ska öka intresset i klassrummet:

1. Lita på att dina elever har egna idéer. I stället för att du som lärare visar lösningen, be att eleverna berättar hur de skulle ta sig an ett problem.
  2. Låt eleverna jämföra sina olika lösningar med varandra. Det skapar en mycket bättre diskussion i klassrummet än om du som lärare hade berättat om svaret.
  3. Hjälp dina elever att se hur mycket matematik vi använder i vår vardag. Matematik handlar inte bara om problem på ett papper, utan finns i allt vi gör.
  4. Hitta sätt att träffa och utbyta idéer eller undervisa tillsammans med andra lärare. Att undervisa i ett klassrum kan vara ensamt. Att möta andra och få våra skolor att uppmuntra är ett jättebra sätt att utvecklas som lärare.

Text och foto: Anna Lorentzon