This page in English

Toppstudenten Chamika Porage är årets Global Swede

Chamika Porage, student på masterprogrammet i statistik vid Örebro universitet har tilldelats utmärkelsen ”Global Swede 2021”. Priset delades ut idag av handelsminister Anna Hallberg via en digital ceremoni.

Porträtt Chamika Porage.– Det är en stor ära för mig att få den här utmärkelsen. Jag är väldigt glad och tacksam och det är också ett kvitto på att hårt arbete lönar sig, säger Chamika Porage.

Utmärkelsen Global Swede delas ut av Utrikesdepartementet och Svenska institutet för elfte året i rad till internationella toppstudenter som har visat sig vara goda representanter för både Sverige och det egna landet. Årets Global Swede vid Örebro universitet är Chamika Porage från Sri Lanka.

– Jag är väldigt nöjd med utbildningen som ger mig en stabil grund inför framtiden. Jag fick mer än jag förväntade mig av mina år i Örebro. Jag gillar staden och både mina lärare och övrig personal på universitetet har varit så hjälpsamma, säger hon.

Brinner för undervisning

Just nu läser Chamika Porage sista terminen på masterprogrammet i statistik. Sedan tidigare har hon också en kandidatexamen i statistik och en masterexamen i finansiell matematik från University of Colombo i Sri Lanka. Och till hösten väntar nya utmaningar - doktorandstudier vid Uppsala universitet.

– Att studera i Sverige skiljer sig något från studierna i Sri Lanka. I Sri Lanka ligger fokus på examinationer medan jag i Sverige har fått läsa fler vetenskapliga artiklar och arbeta med olika projekt inom ramen för kurserna. Jag känner att det har gett mig mycket.

I nomineringen står det att Chamika Porage har uppnått utmärkta akademiska resultat och varit en uppskattad amanuens. I Sri Lanka har hon varit ideellt engagerad i att både undervisa och ta fram studiematerial för missgynnade unga på landsbygden.

– Redan som liten älskade jag att leka med siffror och undervisning är något jag verkligen brinner för. Och det vill jag fortsätta arbeta med i framtiden, säger hon.

Digital ceremoni

Under dagens digitala ceremoni fick Chamika Porage motta Global Swede-diplom från utrikeshandelsminister och minister för nordiska frågor Anna Hallberg. Diplom delades ut till 25 internationella studenter från 17 länder som har utbildat sig i Sverige.

Global-Swede-diplom-720.jpg

Text: Jasenka Dobric