Historia
Att resonera historiskt
Mellan åren 2022 och 2025 drevs det undervisningsutvecklande forskningsprojektet Att resonera historiskt som ett samarbete mellan en historiker vid Örebro universitet och fyra ämneslärare i historia vid Karolinska gymnasiet och Rudbecksgymnasiet i Örebro kommun. Det skedde inom ramen för ULF (Utbildning, Lärande, Forskning). Hör projektledaren Henric Bagerius berätta mer om forskningsprojektet.
Under en rad inledande samtal konstaterade projektgruppen att undervisningen i historia lätt får ett fokus på historiska fakta och att eleverna framför allt tränas i att redogöra för ett historiskt innehåll. Mer sällan får de chansen att utveckla sin förmåga att resonera runt innehållet. Historiska procedurkunskaper (att göra historia) hamnar i skymundan av historiska stoffkunskaper (att veta historia).
I projektet utforskade därför historikern och ämneslärarna tillsammans hur historieundervisningen i det kronologiska flödet av gestalter, händelser och förändringsprocesser kan hjälpa elever att utveckla förmågan att resonera historiskt: att arbeta med historiska jämförelser, historiska perspektiv och tolkningar, historiska sammanhang och historisk argumentation. I filmerna nedan berättar ämneslärarna om sina olika delprojekt.
Forskningsprojektets mål var att med beprövad erfarenhet och på vetenskaplig grund ta fram enkla och tydliga progressionsmodeller som kan vara till hjälp när ämneslärare i historia utformar sin undervisning. Nedan kan du ladda ned fyra progressionsmodeller som förhoppningsvis gör det lättare för dig att skaffa dig en bättre uppfattning om dina elevers förmåga att resonera historiskt och väcker tankar om hur undervisningen i historia kan utformas för att stödja elevernas kunskapsutveckling.