Lärarutbildning vid Örebro universitet

Historia

Att resonera historiskt

Mellan åren 2022 och 2025 drevs det undervisningsutvecklande forskningsprojektet Att resonera historiskt som ett samarbete mellan en historiker vid Örebro universitet och fyra ämneslärare i historia vid Karolinska gymnasiet och Rudbecksgymnasiet i Örebro kommun. Det skedde inom ramen för ULF (Utbildning, Lärande, Forskning). Hör projektledaren Henric Bagerius berätta mer om forskningsprojektet.


Under en rad inledande samtal konstaterade projektgruppen att undervisningen i historia lätt får ett fokus på historiska fakta och att eleverna framför allt tränas i att redogöra för ett historiskt innehåll. Mer sällan får de chansen att utveckla sin förmåga att resonera runt innehållet. Historiska procedurkunskaper (att göra historia) hamnar i skymundan av historiska stoffkunskaper (att veta historia).

I projektet utforskade därför historikern och ämneslärarna tillsammans hur historieundervisningen i det kronologiska flödet av gestalter, händelser och förändringsprocesser kan hjälpa elever att utveckla förmågan att resonera historiskt: att arbeta med historiska jämförelser, historiska perspektiv och tolkningar, historiska sammanhang och historisk argumentation. I filmerna nedan berättar ämneslärarna om sina olika delprojekt.


Forskningsprojektets mål var att med beprövad erfarenhet och på vetenskaplig grund ta fram enkla och tydliga progressionsmodeller som kan vara till hjälp när ämneslärare i historia utformar sin undervisning. Nedan kan du ladda ned fyra progressionsmodeller som förhoppningsvis gör det lättare för dig att skaffa dig en bättre uppfattning om dina elevers förmåga att resonera historiskt och väcker tankar om hur undervisningen i historia kan utformas för att stödja elevernas kunskapsutveckling.

Jämförelser

Att arbeta med historiska jämförelser, aktiviteter, förutsättningar, hinderKlicka på bilden så öppnas den i ett nytt fönster för utskrift. 

Perspektiv och tolkningar

Att arbeta med historiska perspektiv och tolkningar, aktiviteter, förutsättningar, hinder
Klicka på bilden så öppnas den i ett nytt fönster för utskrift. 

Sammanhang

Sammanhang_720.gifKlicka på bilden så öppnas den i ett nytt fönster för utskrift. 

Argumentation

Att arbeta med historisk argumentation, aktiviteter, förutsättningar, hinderKlicka på bilden så öppnas den i ett nytt fönster för utskrift. 


Arbetsrapport-245x350_final.jpg

En mer ingående beskrivning av projektets bakgrund, upplägg, målsättning och resultat hittar du i rapporten Att utveckla elevers förmåga att resonera historiskt: Slutsatser från ett undervisningsutvecklande forskningsprojekt i historia (2025). Projektet har bedrivits som kritisk aktionsforskning, och ansatsen har varit kollaborativ, intervenerande och iterativ: Att resonera historiskt har grundats på en samverkan mellan forskare och ämneslärare, projektet har prövat och utvärderat olika läraktiviteter och bedömningsuppgifter och det har rört sig mellan teori och praktik i en cirkelrörelse. En viktig inspirationskälla för projektet har varit David Paces avkodningsmodell som betonar vikten av en undervisning där läraren avkodar (decode) sitt ämne och utgår från de hinder som många ställs inför när de ska utveckla viktiga förmågor i ämnet.

I rapporten hittar du fördjupade resonemang om de fyra progressionsmodeller som är själva kunskapsprodukten i projektet. Däri finns också exempel på övningar som ämneslärarna har använt för att nå en större kunskap om elevernas förmåga att resonera historiskt och en beskrivning av hur projektet har integrerats med ämneslärarutbildningen i historia vid Örebro universitet.