Lärarutbildning vid Örebro universitet

Lärarutbildningen

Två studenter sitter vid Krakafontänen

Efter en mycket speciell vår sammanfattar enhetschefen för Lärarutbildningens kansli (LUK) och de programansvariga vad som hänt och vad som är planerat. Ett varmt tack också till alla våra samarbetspartners i regionen som gjort det möjligt för våra studenter att genomföra vårens VFU.

Lärarutbildningens kansli (LUK)

Ett varmt tack

Denna vår har bjudit på ovanligt stora utmaningar. Redan tidigt identifierades lärarstudenters VFU som ett utsatt område i utbildningen. Det är därför med stor lättnad som vi kan konstatera att resultatet är högt över förväntan. Jag vill därför, som representant för den operativa ledningen för lärarutbildning, framföra ett stort och varmt tack till alla er samordnare, handledare och rektorer i regionen som gjort det möjligt för våra studenter att trots extraordinära omständigheter ändå kunna genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen under våren. Det är lätt att imponeras över både uppfinningsrikedom och omtanke om våra studenter från er sida. Detta när vi vet att ert arbete i övrigt varit nog så utmanande i sig.

Regional skolkonferens

Lärarutbildningen vid Örebro universitet inbjuder pedagogisk personal och rektorer inom förskola och skola, verksamhetschefer, skolchefer och skolpolitiker till en regional skolkonferens 28 oktober 2020 på temat Förskola och skola utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.

Konferensen innehåller presentation av regeringens försöksverksamhet med praktiknära forskning, föreläsning om beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund, presentationer av pågående regionala praktiknära forskningsprojekt, samtal med forskare om deltagande i forskningsprojekt, AI-workshop och presentation av förskollärarstudenters självständiga arbeten.

Konferensen genomförs digitalt och anmälan öppnar vecka 33, men notera gärna 28 oktober i kalendern redan nu.

//Johanna Berg, Enhetschef Lärarutbildningens kansli


Förskollärarprogrammet

En minst sagt annorlunda termin går mot sitt slut, där coronaviruset har påverkat oss alla på olika sätt och i olika grad. Bakom oss har vi tre månader av distansundervisning och hemarbete. Kurser som vanligen genomförs på campus genom fysiska möten mellan studenter och lärare har fått flyttas till olika digitala miljöer. En omställning som ställt stora krav på såväl lärare som studenter, vad gäller flexibilitet, kreativitet och uthållighet. För de kurser inom programmet som innehåller många praktiska moment, har situationen förstås varit extra kännbar.

Kursen  ”Barns rörelse och hälsa” har genomförts för första gången under vårterminen, dock utan ”rörelse”. Alla praktiska moment som innefattar fysiska aktiviteter har på grund av gällande Coronarestriktioner flyttats till höstterminen-20. Studenterna har dock haft ett flertal föreläsningar och genomfört flera seminarier med olika inriktningar via Zoom. Under rådande omständigheter har det fungerat bra. Studenterna har diskuterat frågor om barns rörelseförståelse med utgångspunkt i kurslitteratur och reflekterat över didaktiska val i relation till sin kommande yrkesroll.

  • Mycket har alltså handlat om Coronaviruset och dess följder för vårt program. Men vid sidan av detta går arbetet med att implementera den nya studiegången vidare. Just nu arbetar vi med att utveckla kursen Utbildningsvetenskaplig kärna II, som består av fyra delkurser och som kommer att ges första gången vårterminen-21.

  • Vi har också genomfört en Studentdialog med studentrepresentanter från vårterminens olika kurser inom programmet. Studentdialogen, som är en del av programmets kvalitetsarbete, utgör ett värdefullt komplement till de skriftliga kursutvärderingar som görs efter varje avslutad kurs. Tanken är att detta samtalsforum ska bli ett återkommande inslag varje termin i syfte att fånga upp och diskutera frågor om den pågående utbildningen, som rör sig i de olika studentgrupperna. Samtalet fördes i en god och konstruktiv anda.

  • Om vi blickar framåt  mot nästa termin så kommer vi under höstterminen-20 att bjuda in tidigare förskollärarstudenter till en Alumnträff. Vi ser våra tidigare studenter som en viktig tillgång för utbildningen och hoppas med detta initiativ kunna stärka kontakten med arbetslivet och ta tillvara deras erfarenheter från yrkeslivet till gagn för utbildningen.

  • På gång är också att utrusta och anpassa en sal i Forumhuset utifrån förskollärarprogrammets behov av sal(ar), där vi på ett mer ”förskolelikt” sätt kan genomföra praktiska moment av olika slag, gestaltningar etc, något som vi länge efterfrågat och nu ser fram emot bli verklighet. Målet är att salen ska vara klar inför höstterminen -20.

Avslutningsvis vill jag önska er alla en skön sommar och hemester!

//Marianne Skoog, Programansvarig Förskollärarprogrammet


Grundlärarprogrammet

Grundlärarprogrammet lämnade i april in återrapporteringarna till Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Tack vare ämnenas och andra funktioners insatser under det gång året kommer programmet i flera avseende att bli mycket bättre – det är vår övertygelse. Vi inväntar nu med spänning beskedet från UKÄ. Om UKÄ bedömer återrapporteringarna som adekvata meddelar de detta i slutet av juni, enligt planen. Om så inte är fallet väntar istället kompletteringar och eventuellt intervjuer, och det slutliga beskedet dröjer till hösten.

Så länge jobbar programmet på som vanligt med programgemensamma aktiviteter, t ex programråd.

//Malin Hagström, Karin Rudsberg och Eric Borgström, Programansvariga Grundlärarprogrammet


Ämneslärarprogrammet

Inom programmet är vi nu i slutspurten av vårterminen, och med hjälp av sol och fågelsång anar vi en kommande sommar. Men innan dess kommer några informationspunkter från programansvarig.

  • Under våren kom resultatet av UKÄ:s granskning av ämneslärarutbildningarna. För Örebro universitets del resulterade det i omdömet hög kvalitet för fyra av de fem utbildningar som granskades. Vi känner oss dock ganska trygga med att kunna åtgärda de områden vi fått bristande kvalitet inom. Annars är det glädjande att så mycket av det vi gör får så goda omdömen av myndigheten. Det är ett bra betyg för våra ämneslärarutbildningar, och framför allt är det av stort värde för våra lärarstudenter.

  • Kommande höst hoppas vi att för första gången få hälsa biologilärarstudenter välkomna till oss. Tidigare år har antalet behöriga sökande varit så lågt att vi inte kunnat starta utbildningen, men i år ser det annorlunda ut. Vi ser fram mot några spännande år när vår biologilärarutbildning nu också ska realiseras i form av föreläsningar, seminarier och laborationer.

  • När det gäller forskning är flera av våra forskare igång med intressanta projekt. Här vill jag ge en kort bild av ett projekt som är i sin linda, och som blivit till på grund av goda kontakter, och god samverkan, mellan forskare/lärare från campus och lärare ute på skolorna: Några idrottslärare på en skola hade observerat problem för nyanlända flickor när det handlade om olika former av fysisk rörelse. Vid ett besök på skolan av Marie Öhman, forskare och lärare inom idrott och hälsa, berättade lärarna om vad de sett och om ett utvecklingsprojekt de initierat. Marie Öhman såg direkt möjligheter att gå vidare med detta. En följd av detta blev att en av ämneslärarstudenterna i idrott och hälsa skrev sin avslutande uppsats inom detta område. Med utgångspunkt i bland annat detta självständiga arbete går det hela nu vidare i form av ett forskningsprojekt i samverkan med lärarna på den aktuella skolan. Läs mer här.

//Tomas Svensson, Programansvarig Ämneslärarprogrammet