Lärarutbildning vid Örebro universitet

Lärarutbildningen

Två studenter sitter vid Krakafontänen

Höstterminen har dragit igång! Läs bland annat om Universitetskanslersämbetets (UKÄ) positiva besked gällande Grundlärarprogrammet, implementation av nya studiegång i Förskollärarprogrammet och ett spännande internationellt samarbete för Specialpedagogiska programmet.

Lärarutbildningens kansli

Vårens verksamhetsförlagda utbildning (VFU) ställde stora krav på skolverksamheter, studenter och oss som lärosäte, då Covid -19 bröt ut. När vi nu går mot höstens VFU är det med lika delar ovisshet om hur läget kommer att utvecklas och visshet om att vi står bättre rustade för snabba förändringar. Även om viss oförutsägbarhet finns kvar, strävar vi efter bästa tänkbara förutsättningar för alla lärarstudenter. Därför försöker vi hela tiden arbeta på att hålla information på vår hemsida uppdaterad. 

// Johanna Berg, Enhetschef, Lärarutbildningens kansli


Förskollärarprogrammet

Lite om terminsstarten

Höstterminen är igång och verksamheten flyter på fint så här några veckor in på terminen.

  • Våra nya förskollärarstudenter som i höst läser sin första termin på utbildningen (UVK I) möter en blandad undervisningsform, delvis på campus, delvis på distans. Vi har sett det som viktigt att nybörjarstudenterna får möjlighet att träffas på campus vid ett antal tillfällen, av pedagogiska såväl som sociala skäl, för att underlätta studiestarten. Lärarna arbetar för att på bästa sätt anpassa undervisningen efter de rådande omständigheterna. För att överbrygga den distans mellan lärare och studenter som distansundervisning innebär, prövas en del nya grepp, bland annat öppnas för en synkron frågestund efter förinspelade online-föreläsningar, där lärarna finns tillgängliga för att svara på studenternas frågor och reda ut oklarheter. Vidare ger lärarkollegiet en samlad kollektiv återkoppling på studenternas skrivuppgifter, som läggs upp på Blackboard.

  • För våra ”gamla” studenter gäller till stor del distansundervisning även den här terminen. Praktiska moment, exempelvis inom NV/bild och musik/rytmik/drama kommer dock att genomföras på campus, naturligtvis på ett corona-anpassat sätt. Vi upplever att våra gamla studenter uppskattar att komma tillbaka till campusförlagd undervisning igen, och träffa sina lärare och studiekamrater IRL.

Vad händer i övrigt inom programmet?

  • Arbetet med att implementera den nya studiegången för förskollärarutbildningen går oförtrutet vidare under hösten. Arbetsgrupper är tillsatta som ska jobba fram kurserna Förskolepedagogik VII och Förskolepedagogik VIII. Dessa kommer att ges första gången höstterminen-21.

  • Under höstterminen kommer vi att påbörja ett programövergripande utvecklingsarbete kring forskningsbaserat lärande. Målet är att utveckla kursinslag som gynnar studenternas möjligheter för ett forskningsbaserat lärande genom hela utbildningen, inklusive de verksamhetsförlagda delarna av utbildningen, och att studenterna i slutet av sin utbildning ser vilka möjligheter ett forskningsbaserat arbetssätt har i praktiken för undervisning, lärande och utveckling i förskolan. Utvecklingsarbetet kommer att inledas med två ämnesövergripande workshops utifrån en inventering av vad som redan görs i våra kurser och vad vi behöver utveckla vidare.

  • Vi är mycket glada över att förskollärarprogrammet från och med terminsstarten-20 har fått tillgång till en workshopsal (P2101), som är anpassad efter våra behov av en lärmiljö för praktiska övningar av olika slag, gestaltningar och dylikt. Rummet har en flexibel möblering med flyttbara bord och stolar, whiteboardtavlor längs väggarna och en stor samlingsmatta på golvet. Nästa steg är att utrusta rummet med förskoledidaktiskt material, som studenterna kan ha tillgång till under workshop-passen.

  • Inbjudan till Alumnträff för tidigare förskollärarstudenter kommer att skickas ut inom kort. Vi hoppas på ett stort intresse för träffen och att vi med detta initiativ kan stärka och utveckla kontakten mellan utbildningen och arbetslivet.

//Marianne Skoog, Programansvarig Förskollärarprogrammet


Grundlärarprogrammet

Den 1 juli meddelade Universitetskanslerämbetet (UKÄ) att grundlärarprogrammets båda inriktningar håller hög kvalitet, vårt hårda arbete under det gånga året gav med andra ord resultat!

Nu jobbar vi vidare med implementering av åtgärder i flera olika spår och ser fram emot kollegiala sammanhang där vi tillsammans fortsätter att utveckla programmet. 

För nya studenter inför vi nu en återkommande reflektionsuppgift under Verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Dessa ska utgå från de fyra progressionsområden som utvecklats inom programmet, Den ämneskunnige läraren, Den ledande läraren, Den undervisningsskicklige läraren och Den lärande läraren.

Fyra pilar utgår från varje hörn av en liten kvadrat. Pilarna fortsätter och blir hörn i större och större kvadrater som det står VFU1, VFU2, VFU 3 och VFU 4 på. Sist finns en stor kvadrat med texten Examen - examensmålen på. Varje pil representerar varsitt progressionsstråk. Det finns fyra progressionsstråk: Den ämneskunnige läraren, Den ledande läraren, Den undervisningsskicklige läraren och Den lärande läraren.

Den närmaste tiden ska vi även förbereda för de nya examensmål som regeringen inför i all lärarutbildning. Dessa syftar till att säkerställa att framtidens lärare har kompetens att undervisa om sex och relationer samt möta elever med neuropsykiatriska svårigheter.

//Malin Hagström och Karin Rudsberg, Programansvariga Grundlärarprogrammet


Specialpedagogiskt program

I höst blev det en annorlunda programstart för Specialpedagogiska programmet. Våra 67 nya studenter i år 1 startade sin utbildning i två helt webbaserade utbildningsdagar. Från och med i höst har vi ett spännande internationellt samarbete med en gästprofessor i specialpedagogik, Julie Allan, från Birmingham University. Hon är professor i inkludering. Studenterna kommer vid flera tillfällen under programmet att möta henne och hennes forskning om inkludering. Det känns fint att kunna erbjuda sådana kvalitativa inslag av ny och pågående specialpedagogisk forskning. Läs mer om Julie Allan här. 

Vi har numera också en adjungerad adjunkt, Anna Isberg, specialpedagog, som är kopplad till programmet. Hon arbetar 20% med att utveckla former för mer praktiknära specialpedagogiska utbildningsinslag. Det kan exempelvis handla om att tillämpa flipped classroom med workshops och gemensamma case om hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete.

På RUCs regionala skolkonferens, v.44, medverkar forskare från Specialpedagogiska programmet, Karin Allard och Charlotta Pettersson, och presenterar det nystartade forskningsprojektet, Samverkan om elevhälsofrågor – ett praktiknära projekt mellan Örebro universitet, Socionomprogrammet och Örebro kommun.

Slutligen vill jag hälsa våra två nya doktorander med specialpedagogisk inriktning välkomna. Helena Yourston som forskar om barns rätt, värdegrund och specialpedagogik och Charlotta Hallman om läs- och skrivsvårigheter och språklig sårbarhet, båda har en bakgrund i Örebro kommun.

Hälsningar om en kreativ och nytänkande höst!

// Charlotta Pettersson, Programansvarig Specialpedagogiska programmet.