Specialpedagogiskt program, 90 hp

Starttermin: Hösten 2019 (anmälan stängd)

Utbildningen till specialpedagog på avancerad nivå vänder sig till dig som vill arbeta med specialpedagogiska frågor som rör alla barn och elever i skolan eller i andra lärmiljöer.

Student på Specialpedagogiskt program

Behörighet

Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen. Vidare krävs minst tre års yrkeslivserfarenhet som lärare på minst halvtid efter avlagd examen. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

Under denna professionsutbildning studerar du specialpedagogiska frågor på individ-, grupp- och organisationsnivå. Studierna ges på halvfart under tre år på distans. Verksamhetsförlagd utbildning ingår under år två. Studierna belyser olika perspektiv på specialpedagogik, dess verksamhets-, kunskaps- och forskningsområden. Styrning och ledning i skola och förskola samt frågor om uppföljning och utvärdering studeras. Inom den verksamhetsförlagda utbildningen lär du dig mer om ditt uppdrag som specialpedagog, rådgivare och samtalspartner i pedagogiska frågor.

Vissa moment kräver närvaro på Örebro universitet, 2 träffar per termin.

I slutet av utbildningen skriver du ett självständigt arbete om 15 hp. Utbildningen ger dig kunskaper och förmågor som krävs för att självständigt kunna arbeta med barn och elever i behov av särskilt stöd inom förskola, förskoleklass, fritidshem, skola eller vuxenutbildning. Du kommer att kunna arbeta förebyggande och genomföra pedagogiska utredningar om behov av särskilt stöd i olika lärmiljöer. Dessutom kommer du att självständigt kunna leda och stödja utvecklingen av det pedagogiska arbetet för att möta behoven hos alla elever och därmed undanröja hinder och svårigheter i en skola för alla. Målet är att medverka till en inkluderande miljö.

Utbildningsplan Specialpedagogiskt program, 90 hp

Utbildningen utgörs av obligatoriska kurser. Utbildningen inleds med kursen Pedagogik, avancerad nivå, Specialpedagogiska områden och perspektiv, 30 hp. Därpå följer kursen Pedagogik, avancerad nivå, Styrning och förändring: specialpedagogiska frågor, 30 hp. Utbildningen avslutas med kursen Pedagogik, avancerad nivå, Specialpedagogik som forskningsområde, 30 hp, i denna kurs ingår ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng. Verksamhetsförlagd utbildning ingår i utbildningen. Samtliga kurser som ingår i programmet ges inom huvudområdet pedagogik.

Behörighet: Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen. Vidare krävs minst tre års yrkeslivserfarenhet som lärare på minst halvtid efter avlagd examen. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

Antagningspoäng: Sök antagningsstatistik på uhr.se

Programmet ges: Höstterminen 2019

Studietakt: Halvfart

Nivå: Avancerad nivå

Antal platser: 60

Urval: Antal avklarade akademiska poäng senast sista anmälningsdag, med följande fördelning: Lärarexamen med inriktning mot förskola och fritidspedagog (25% av platserna) Lärarexamen med inriktning mot grundskola och Lärarexamen med inriktning mot fritidshem (50% av platserna) Lärarexamen med inriktning mot gymnasium och vuxenutbildning (25% av platserna).

Studieort: Örebro

Institution: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Examen: Specialpedagogexamen

Undervisningsspråk: Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Programansvarig: Charlotta Pettersson

Distansutbildning

Som specialpedagog förväntas du arbeta nära skolans ledning och verka för en god miljö för alla elever och särskilt för elever i behov av särskilt stöd. Utbildningen ska också ge dig möjligheter att leda utvecklingsarbeten inom skolan.

Till våra studievägledare kan du vända dig med frågor som rör ämnen, kurser, program och arbetsmarknad. Det kan till exempel vara frågor om behörighet, antagningspoäng, programmens och kursernas inriktning och innehåll, hur du lägger upp dina studier, examen med mera. Våra studievägledare kan även informera om tillgodoräknande, studieuppehåll samt studieavbrott. En studievägledare har tystnadsplikt.

Om du har frågor om boende, introduktionen eller vad du måste göra innan din studiestart, gå då in på sidan Välkommen ny student.

Studievägledare: Tina Fält

Telefon: 019 303000 (växel)

E-post: This is an email address

Lina Karvonen

Innan Lina Karvonen började studera till specialpedagog arbetade hon som fritidspedagog och lärare i både grundskola och särskola. När hon arbetade i särskild undervisningsgrupp för elever med autism kände hon att hon kunde göra skillnad för eleverna som gick där men att det behövdes mer arbete på organisationsnivå för elever med särskilda behov. Därför lockade utbildningen till specialpedagog eftersom man också får möjlighet att handleda lärarna i deras utveckling och förändra skolan på organisationsnivå.

Som specialpedagog vill hon hjälpa lärarna att se sammanhang och vad som händer runt eleverna. Hon ger lärarna handledning utifrån det relationella perspektivet och med fokus på det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Det kan innebära samtal om exempelvis klassrummets möblering, bemötande, strukturstöd och tydliggörande pedagogik. Det innefattar alla lärmiljöer (fysiska, psykiska och sociala) inom skolans verksamhet, till exempel klassrum, matsal, korridor och rast. Allt för att skapa förutsättningar för eleven att vara sitt bästa jag.

Lina Karvonen anser att det är svårt att komma in på Specialpedagogiskt program, särskilt i Örebro där utbildningen har ett bra rykte. En stor fördel är att studenterna har praktik (verksamhetsförlagd utbildning) under andra året av utbildningen.

– Jag hade förmånen att göra min praktik i Kolsva utanför Köping som har den bästa elevhälsan i landet.

Specialpedagog under studietiden

Utbildningen är sex terminer och studenterna pluggar på halvtid. Men redan första året började Lina Karvonen arbeta som specialpedagog på Långängskolan i Hallsberg.

– Det är en fördel att börja arbeta med yrket vid sidan om studierna. Det ger mig möjlighet att prova teorin i praktiken, vilket gör att jag får ut mer av utbildningen.

I framtiden finns det flera olika arbetsplatser som lockar, till exempel landstingets utredning och habilitering eller på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

– Specialpedagogiska skolmyndigheten har mandat. Det är dit skolan vänder sig när de inte hittar en lösning. Då går myndigheten in och genomför korta men intensiva insatser.

Om man vill studera till specialpedagog måste man vara beredd att avsätta tid. Lina Karvonen tycker att studierna var tuffa under de första två åren. För att klara Specialpedagogiskt program anser hon att man behöver ha ett öppet sinnelag och en specialpedagog måste ha ett genuint intresse för vad som blir bäst för eleven.

­– För de studenter som börjar här och har fasta åsikter om vad som är rätt och fel blir det tufft, det kräver att tankar prövas och omprövas.

Men utbildning gör också skillnad. Hon ser förändringen hos sig själv och övriga studenter. Särskilt givande är seminarierna då olika åsikter diskuteras.

Text och foto: Anna Asplund