This page in English

CFS - Centrum för feministiska samhällsstudier

Politik, policier och kollektiv organisering

Forskning om politik, policier och kollektiv organisering fokuserar på områden så som jämställdhetspolitik utvecklad av lokala, nationella och transnationella aktörer, inklusive myndigheter. Vi studerar också hur feministiska rörelser har bidragit till att artikulera krav och driva på för politisk förändring samt hur politik och policy påverkar kvinnors liv och vardag.

Ett viktigt område utgörs också av den kritik och det motstånd som mobiliserats mot jämställdhetsreformer och förändrade könsrelationer som vuxit fram. De framgångar som högerpopulistiska och rasistiska rörelser vunnit i Europa den senaste tiden har också aktualiserat frågor om hotet mot demokrati, feminism och akademisk frihet, något som forskare i gruppen också studerar. Forskningen baseras på feministisk teori inom områden som demokrati och demokratiska värden, policy och politik, institutioner och implementering samt sociala rörelser.

Maria Jansson

Befattning: Professor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Profilsida: Maria Jansson

E-post:

Rum: F3251

Maria Jansson

Evelina Johansson Wilén

Befattning: Biträdande lektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Profilsida: Evelina Johansson Wilén

E-post:

Rum: F3257

Evelina Johansson Wilén