”Tveka inte – jag lovar att utbytesstudierna blir din roligaste termin”

Två kvinnor tittar ut från en fransk balkong. I bakgrunden syns en trafikerad gata.

Elin Hultman (till höger) och en av hennes rumskompisar tittar ut från sin franska balkong i lägenheten i Bordeaux.

Ekonomistudenten Elin Hultman drömmer om en internationell karriär och har hunnit med både en termin i Kina och en i Frankrike under sin studietid på Örebro universitet.
– Utbytesstudier är ett perfekt sätt att träffa människor och skapa kontaktnät över hela världen, säger hon.

Erasmus+ är ett europeiskt stipendieprogram som finansieras av EU-kommissionen.

Syftet med stipendiet är att underlätta för studenter i Europa att studera utomlands, utveckla sina språkkunskaper och upptäcka en ny kultur.

Erasmusprogrammet ger möjlighet till studier i alla europeiska länder utom Schweiz.

Ansökan till våren 2022 öppnar den 10 april. Här hittar du sökportalen och här kan du läsa mer om Erasmus+.

Vårvärmen har kommit till i södra Frankrike, där Elin Hultman studerar ekonomi på Kedge Business School i Bordeaux. Dessutom har skolan öppnat upp för undervisning på plats igen, efter vinterns nedstängning.

– Vi studerar varannan vecka på plats på campus och varannan vecka på distans, halva klassen åt gången. Det är en väldigt bra lösning – och nu när det är varmt ute kan vi umgås och träffas utomhus, berättar hon.

Ända in i det sista var det osäkert om hon skulle komma i väg på Erasmus-utbyte, på grund av coronapandemin. Men trots att terminsstarten blev digital var det lätt att komma in i studierna och lära känna kurskamraterna.

– Det var ju lite speciellt att sitta på föreläsningar och grupparbeten i början, när man inte känner någon och alla har kamerorna avstängda. Men skolan har verkligen ansträngt sig för att arrangera aktiviteter, både digitalt och utomhus, för att skapa sammanhållning.

Utflykter och picknick i parken

Fortfarande råder utegångsförbud efter klockan 18 på dagarna.

– Vi ses desto mer på dagarna och under helger. I Sverige är vi vana att mest umgås hemma hos varandra, men här träffas alla utomhus. Vi har picknick i parken eller utforskar Bordeaux och städerna runtomkring, berättar Elin Hultman.

Ett gäng glada studenter på utflykt ser glada ut och tittar i kameran.

Här är Elin Hultman på utflykt i Marseille tillsammans med sina kompisar.

Hon delar lägenhet med fyra andra studenter, vilket har varit perfekt under utegångsförbudet.

– Vi har varsitt sovrum och delar kök. Det är skönt att ha vänner att umgås med och ett bra sätt att utöka sitt kontaktnät och lära känna andra än de man studerar tillsammans med. Två av de jag bor med kommer dessutom från Belgien och pratar franska, så jag kan träna på språket hela tiden.

Undervisningen vid Kedge Business School är på engelska, och en stor del av kurskamraterna kommer från olika länder runt om i världen. Elin Hultman läser franska tre timmar i veckan och tar dessutom privatlektioner för att lära sig språket snabbare.

– Det går sakta men säkert. Även om man kanske kan orden är uttalet svårt med alla nya ljud och en helt annan intonation. Jag vill verkligen lära mig franska, det är väldigt meriterande om man vill jobba internationellt som ekonom.

Vill jobba internationellt med hållbarhet

Att jobba med hållbarhetsfrågor för ett internationellt företag är drömmen för Elin Hultman. I juni tar hon examen efter studier på både Civilekonomprogrammet och Mastersprogrammet i hållbart företagande vid Örebro universitet. Förutom en termin i Frankrike står också utlandsstudier i Kina på meritlistan.

– Jag läste termin sex i Shanghai och det var verkligen jättehäftigt. Kina är lite som att vända Sverige upp och ner – allt är helt annorlunda. Nästan ingen kan engelska och utanför Shanghai märktes det att folk inte var vana vid att se västerländska människor, vi blev stoppade överallt av folk som ville ta kort. När vi kom fick vi registrera oss hos polisen, men inte ens där kunde någon prata engelska. Det var så intressant att få uppleva en annan kultur och försöka förstå människor som man annars aldrig hade träffat.

Elin i en selfie framför en gammal portal i stadsmiljö.

Elin Hultman framför Porte de Bourgogne i centrala Bordeaux.

När möjligheten att söka utbyte inom Erasmusprogrammet för studier i Frankrike dök upp tvekade hon inte en sekund.

– Kina gav verkligen mersmak och det kändes som en självklarhet att åka igen. Jag oroade mig för att det skulle kännas ensamt och vara svårt att lära känna folk på grund av pandemin, men det har funkat så mycket bättre än jag trodde.

Hon rekommenderar alla som är nyfikna på att studera utomlands att göra slag i saken.

– Alla borde ta chansen, du kommer aldrig att ångra ett utbyte. Det är så givande och roligt och du växer så mycket som person. Jag lovar att det blir din roligaste termin, säger Elin Hultman.

Text: Anna Lorentzon