Program Universitetslärardagarna 16 oktober

12.00 – 13.00
Registrering och lunch
13.15 – 13.30
Välkommen
Kristin Ewins, föreståndare vid Högskolepedagogiskt centrum, hälsar deltagarna välkomna till Universitetslärardagarna 2025 tillsammans med Anna-Karin Larsson, Elin Vimefall och Jenny Windahl, vicedekaner för utbildning vid universitetets tre fakulteter.
13.30 – 14.00
Pedagogiskt skickligare tillsammans
Henric Bagerius och Eric Borgström vid Högskolepedagogiskt centrum introducerar temat för Universitetslärardagarna 2025.
14.00 – 14.30
Fika
Mingel, möjlighet att titta i böckerna på bokbordet och förflyttning till workshoppar.
14.30 – 16.00
Framåtblickande workshoppar - tre spår
Spår 1 - Hur visar du din pedagogiska skicklighet?
I den här workshoppen får du bekanta dig med Örebro universitets nya modell för pedagogisk meritering. Genom konkreta övningar utforskar vi tillsammans hur du kan utveckla och synliggöra ditt pedagogiska arbete. Workshoppen leds av Eric Borgström, pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum, och Anna Hellertz, excellent lärare och universitetsadjunkt i kriminologi.
Spår 2 - Hur kan du använda generativ AI i ditt pedagogiska arbete?
I den här workshoppen får du konkreta tips på och praktisk övning i hur generativ AI kan stödja och effektivisera ditt arbete som lärare. Tillsammans utforskar vi olika AI-verktyg som du kan dra nytta av och vad du kan använda dem till. Workshoppen leds av Johan Petersson, pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum, och Alfred Vikström, AI-inspiratör och student vid Örebro universitet.
OBS! Medtag egen dator.
Spår 3 - Hur kan du examinera i en tid av generativ AI?
I den här workshoppen får du fundera över hur du kan förhålla dig konstruktivt till generativ AI – utan att kompromissa med akademisk redlighet. Tillsammans utforskar vi hur examination kan skapa förutsättningar för studentens självständighet och kritiska tänkande i en tid av algoritmiska förslag. Vi inspireras av Malin Karlberg Traav, excellent lärare och universitetsadjunkt i omvårdnadsvetenskap, och Torgny Pettersson, universitetsadjunkt i socialt arbete, som delar kreativa examinationsupplägg och erfarenheter. Workshoppen leds av Petronella Ekström och Anna Hultgren, pedagogiska utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum.