This page in English

Internationella masterstudenter: ”Vi kommer att sakna ”the Swedish way”

Sophie Falke, Rita Gebert and Maëva Letessier på Campus Örebro.

Sophie Falke (till vänster) och Rita Gebert (mitten) åker hem till Tyskland och Österrike när de avslutat sina masterstudier vid Örebro universitet. Maëva Letessier (till höger) har fått fast jobb i Stockholm och stannar i Sverige.

Det har varit ett annorlunda år för de internationella studenter som läst en masterutbildning vid Örebro universitet under pandemin.
– Jag tror att vi har knutit starkare band till de människor vi väl har lärt känna, säger Sophie Falke från Tyskland, som studerat strategisk kommunikation.

Under våren har 178 studenter från olika delar av världen studerat vid något av Örebro universitets internationella masterprogram. Här kan du läsa mer om de tio internationella masterprogram som Örebro universitet erbjuder just nu.

Det finns dessutom möjlighet att studera vid Örebro universitet som så kallad freemover eller att göra ett utbyte inom till exempel Erasmusprogrammet. Här kan du läsa mer om internationella studier vid Örebro universitet.

I vanliga fall firar internationella masterstudenterna sin examen med en högtidlig ceremoni på Örebro universitet. I år blev både studierna och avslutningen annorlunda, eftersom de mesta har skett digitalt och på distans.

– I stället för en ceremoni har vi satt ihop ett ”farewell package” som innehåller party-prylar, tal och minnesgåvor från universitetet och Örebro. Vi har skickat paket till studenter i bland annat Sydafrika, Lettland och på Island – och de studenter som är i Örebro har kunnat hämta sina gåvor här på campus, berättar Katrin Wieder, internationell studentassistent vid Örebro universitet.

Tre av de studenter som firar avslutningen på plats i Örebro är Maëva Letessier från Frankrike och Sophie Falke från Tyskland, som båda har läst strategisk kommunikation, och Rita Gebert från Österrike, som har studerat nutritionell molekylär medicin och bioinformatik.

– Vi har inte fått uppleva så mycket av studentlivet i Örebro, men jag tycker ändå att vi har gjort det bästa möjliga och träffat så mycket folk det går utifrån förutsättningarna, säger Sophie Falke.

Kreativa vägar att lära känna folk

Rita Gebert har till skillnad från de två andra tillbringat två år i Örebro, så hon har haft möjlighet att uppleva staden och studentlivet även innan pandemin.

– Det har varit enklare för mig att lära känna folk. Om man bara träffas online kanske man inte bjuder hem varandra, sådant är lättare när man faktiskt har träffats på riktigt innan pandemin startade. Det blev ganska tomt i studentkorridorerna när studierna blev digitala, säger hon.

Rita Gebert, Sophie Falke och Maëva Letessier.

Rita Gebert, Sophie Falke och Maëva Letessier har tagit emot sina avskedsgåvor från Örebro universitet och kan nu fira med alkoholfritt bubbel.

Men de har hittat vägar att umgås, inte minst genom den internationella mastersföreningen vid Örebro universitet.

– Vi har fått vara kreativa, och organiserade till exempel en grupp i WhatsApp och digitala fika-stunder. Det har varit ett bra sätt att lära känna och stötta varandra med studierna, säger Maëva Letessier.

De tror att de band som ändå knutits har blivit starkare, eftersom man umgås tätare med en mindre grupp människor. Alla tre lyfter fram ”the Swedish way” som något som de kommer att minnas och bära med sig.

– Det handlar om sättet man pratar med varandra på och hur man ger kritik, det är liksom lugnare och inte lika hårt. Det är något fint, som jag definitivt kommer att sakna, säger Rita Gebert.

Uppskattar nära kontakt med lärare

Även de mer informella kontakterna med lärare och professorer har varit annorlunda jämfört med vad de är vana vid från sina hemländer.

– I Sverige kan jag kan gå fram till en professor och tilltala honom eller henne med förnamn, och ställa frågor. Det betyder inte att jag känner mindre respekt, men det ger en känsla av jämlikhet, säger Rita Gebert.

– Det fungerar helt annorlunda i Frankrike. Där säger lärarna åt dig att du har fel, medan i Sverige säger de kanske att ”det var intressant, det är ett sätt att se på saken, och man skulle också kunna tänka så här…”. Det finns ett mer reflekterande förhållningssätt som är svårt i början, men som är mycket mer intressant, säger Maëva Letessier.

Vad har ni för tips till andra studenter som kommer till Örebro universitet för att studera?

– Du måste absolut skaffa en cykel, det är bästa sättet att ta sig runt i Örebro. Och passa på att göra utflykter och se mer av Sverige. Vi körde bil till Lappland, det var en lång resa men det var definitivt värt det, säger Sophie Falke.

– Det går också jättebra att ta sig fram med tåg i Sverige, du får dessutom studentrabatt med mecenatkortet. Och tänk på att Systembolaget – den enda affär som säljer alkohol – stänger tidigt och har stängt på röda dagar, säger Maëva Letessier.

– Svenskar kan vara svåra att lära känna och om du föreslår att ni ska hitta på något kommer de säga att de måste vara hemma och tvätta. Prova att bjuda hem dem du gillar på fika, då kommer de, säger Rita Gebert.

Text och foto: Anna Lorentzon