Lärarutbildning vid Örebro universitet

Dokumentation från den egna undervisningen som underlag för undervisningsutveckling

Projektet genomfördes i samverkan med Olaus Petriskolan i Örebro kommun.

På Olaus Petriskolan har ett verksamhetsutvecklingsprojekt genomförts där fokus låg på kollegiala lärprocesser. Tre lärare på skolan deltog i universitetskursen Att leda lärares kollegiala lärprocesser med målet att utvecklas i sina roller som ledare för det kollegiala arbetet.

I regelbundna träffar skulle grupper av lärare utveckla sin undervisning med hjälp av en modell för kollegialt lärande som utvecklats i ett tidigare forskningsprojekt där forskare på universitetet samarbetade med en skola i Örebro kommun. I samband med projektet arbetade de två forskarna Marcus Sundhäll och Karin Rudsberg tillsammans med lärarna med att, som en del av modellen för kollegialt lärande, utforska olika sätt för lärare att dokumentera och granska sin egen undervisning. Forskningens syfte var att skapa ny kunskap om olika sätt att undersöka den egna undervisningen när målet är att genom kollegialt arbete utveckla den.

Ansvariga forskare: Marcus Sundhäll, Universitetslektor, Institutionen för naturvetenskap och teknik och Karin Rudsberg, Universitetslektor, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap