Lärarutbildning vid Örebro universitet

Från positiva berättelser till beprövad erfarenhet – kollegialt lärande i en pressad vardag

Projektet genomfördes i samverkan med en förskoleenhet i Kumla kommun.

Detta praktiknära forskningsprojekt bedrevs inom en förskoleverksamhet i Kumla kommun. Forskningsprojektet hade två syften som var sammanflätade:

1. att skapa samarbete för kollegiala kunskapsutvecklande strukturer inom enheten
  2. att följa processen för hur utvecklingspedagoger (tillsammans med rektor och specialpedagog) utvecklar sitt pedagogiska uppdrag.

Samarbetet inleddes med att deltagarna presenterade positiva berättelser från vardagen med barnen för varandra. Vid dessa tillfällen fick också deltagarna ställa fördjupande frågor för att skapa en reflekterande kultur. I nästa steg studerades en modell för att bepröva erfarenhet,  som kan upplevas meningsfull och möjlig i en upplevd stressad vardag och som därmed kan utveckla kvaliteten inom förskolan.

Ansvarig forskare: Karin Alnervik, Universitetslektor, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet