Lärarutbildning vid Örebro universitet

Namam blev behörig lärare genom ULV: ”Jag fick både lärarlegitimation och fast jobb”

Namam Marif

”Örebro universitet är jättefint och jag rekommenderar alla att söka hit”, säger Namam Marif som kompletterade sin lärarutbildning genom ULV och nu jobbar som lärare vid Nygårdskolan i Borlänge.

Namam Marif kompletterade sin lärarutbildning från Irak genom Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV) vid Örebro universitet. Nu har hon svensk lärarlegitimation och fast jobb på en skola i Borlänge.
– Det är en trygghet att vara behörig lärare, säger hon.

Namam Marif utbildade sig till lärare i irakiska Kurdistan och hann jobba ett år som lärare innan hon flyttade till Sverige. Hon lärde sig svenska genom Svenska för akademiker (SFA) och började jobba som lärarvikarie i Borlänge.

När hon ansökte om svensk lärarlegitimation hos Skolverket fick hon veta att hon behövde komplettera sin tidigare utbildning genom ULV.  Hon sökte sig till Örebro universitet, som är ett av sex lärosäten i landet som erbjuder ULV.

Här fick Namam Marif hjälp av studievägledare att skapa en individuell studieplan för studier under tre terminer, som både tog hänsyn till Skolverkets krav och hennes erfarenheter av att jobba i svensk skola.

– Det var en blandning av akademiska studier och praktiska inslag som gav inblick i den svenska skolmiljön och lärarrollen. Kurserna var väldigt lärorika och jag fick bra relationer med lärarna, berättar hon.

Akademiskt skrivande – och praktik på skolor

Vid Örebro universitet fick Namam Marif gå kurser tillsammans med studenter på den vanliga lärarutbildningen.

– Det var en utmaning, men det gick faktiskt jättebra. Läsning var en viktig del av studierna och en grundförutsättning för både lärandet och det akademiska skrivandet.

Hon uppskattade också den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) som hon gjorde på två olika skolor i Borlänge.

– Jag fick stort utrymme av mina handledare på bägge skolorna. Det var kul och utvecklande att få vara på två olika skolor. Det är det som är roligt med läraryrket – att man aldrig blir färdig. Du lär dig hela tiden. Det gäller att hänga med och utvecklas i takt med att samhället förändras.

Kombinerade jobb och studier

Namam Marif fortsatte att jobba som lärare samtidigt som hon åkte till Örebro två dagar i veckan för att vara med på seminarier och föreläsningar.

– Det var tufft, men min chef var mån om att ha mig kvar och stöttade mig så att jag kunde hinna med både studier och arbete. Även om det innebar att jag fick sitta på tåget till Örebro och göra planeringar för vad klassen skulle jobba med när jag var borta.

Efteråt kunde Namam Marif göra en ny ansökan om lärarlegitimation hos Skolverket – och den här gången gick det vägen.

– Jag fick både lärarlegitimation och ett nytt avtal om fast jobb som lärare, berättar hon.

Att vara behörig lärare är en fördel både för plånboken och för framtiden.

– För mig känns det skönt att ha en lärarlegitimation i bagaget. Det är en trygghet, till exempel om jag vill byta jobb eller flytta. Även om det råder lärarbrist så är det något rektorerna uppskattar.

”Trivs jättebra med yrket”

Just nu är Namam Marif klasslärare för en klass med femmor på Nygårdskolan i Borlänge. Hon undervisar i matte, engelska, NO, teknik och svenska.

– Jag trivs jättebra med yrket. Min mamma var lärare och hon är min förebild. Jag har alltid velat jobba som lärare. Det är något som drar mig till skolan varje morgon. Att se en elev som har kämpat lyckas och ansiktet lyser – då får jag tillbaka all den energi jag lagt på undervisningen.

Vad har du för tips till den som har en lärarutbildning från ett annat land och vill jobba som lärare i Sverige?

– Sök information och våga fråga. Ta hjälp av studie-och karriärvägledare för att ta reda på vad du behöver göra. Se till att planera och organisera så att du kan hitta rätt studieteknik. Vägen är inte så svår om du har ett mål som du jobbar mot. Det kan vara krävande, men det är värt det, säger Namam Marif.

Text: Anna Lorentzon