Lärarutbildning vid Örebro universitet

Ämneslärarprogrammet, inriktning mot arbete i gymnasieskolan

Vill du fördjupa dig i två ämnen och sedan föra vidare dina kunskaper till elever i gymnasieskolan? Då är ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan rätt utbildning för dig. I programmet läser du både de ämnen som du ska undervisa i och förbereds för yrket som ämneslärare. Örebro universitet erbjuder följande ämneskombinationer.

Gabriel Hällqvist sitter framåtlutad i en stor fåtölj.

Det är torsdag eftermiddag och klockan har precis passerat 16. Det sitter fortfarande fullt med studenter i Novahuset och pluggar. Energidrycker, laptops och kaffemuggar pryder borden. Vid några av borden pågår det livliga diskussioner. 

Lärarstudenten Gabriel Hällqvist slår sig ner i en fåtölj. Han blickar ut över studenterna.

- Jag tror det är viktigt att ta det lugnt i början och inte få panik. Du vet, hinna med inlämningar, tentaplugg och sånt där. Men de flesta lär sig att hantera det med tiden, säger han och ler.

26-årige Gabriel Hällqvist gör nu sin sjunde termin på Örebro universitet. Han börjar bli en rutinerad student. Han läser till gymnasielärare med inriktning historia och samhällskunskap. Vägen hit har dock inte varit spikrak. Efter historiestudier på Uppsala universitet och musiklinje på folkhögskola i Dalarna bestämde han sig för läraryrket. Men var han skulle plugga var mer osäkert.
- Jag ville se något annat. Och jag har aldrig lockats av Stockholm, Malmö eller Göteborg. Då seglade Örebro upp som ett grymt alternativ. Det ligger bra till i Sverige, nära till både familjen i Uppsala och till syskonen i Göteborg.
- Sen var jag här en gång och fick ett schysst intryck av Campus och det här området. Och jag är glad att jag hamnade här.

Varför det?
- Jag gillar att det är ungt universitet. Vill man göra saker så kan man göra det, det finns möjligheter att vara med och påverka, upplever jag. Har man en idé eller tanke så kan genomföra den.

Han fortsätter:
- Det är ganska traditionslöst på ett bra sätt, jämfört med till exempel Uppsala eller Lund. Och det är skönt tycker jag. Jag upplever att Örebro universitet är ett piggt universitet som är lyhört för ens tankar och idéer. Och det passar mig bättre.

Utöver studierna upptäckte Gabriel att det också finns stora möjligheter att engagera sig i arbete kopplat till universitetet. Han har jobbat som studentambassadör, suttit med i styrelsen för en kårsektion och extraknäcker nu som forskningsassistent för lärarutbildningen.
- Det har öppnat nya dörrar för mig, det är en superbra erfarenhet att ha med sig inför yrkeslivet. Sen är det ju aldrig fel att tjäna lite extra pengar under studietiden.
- Det känns spännande och bra att Örebro universitet nu väljer att verkligen satsa just på lärarutbildningen de kommande åren. Rektor (Johan Schnürer) har själv sagt att det är ju den viktigaste utbildningen vi har, och jag är bered att hålla med, säger han och ler.

Men Gabriel har inte bara upptäckt Örebro universitet. Utan också staden Örebro som är Sverige sjätte största med över 150 000 invånare i kommunen.
- Det känns som att det finns en stor framåtanda och framtidstro i stan. Staden växer, det känns verkligen när man ser alla byggkranar i stan. Och för mig som är kulturintresserad finns det mycket, till exempel årliga musikfestivalen Live at heart. Samtidigt som det är en ganska stor stad finns det en närhet till allt. Jag bor till exempel inne i stan, men det är bara drygt tio minuter med cykel till universitetet.

Vilka är dina bästa tips inför universitetsstudierna?
- Köp en kalender! Skämt åsido, det är mycket eget ansvar och förväntningarna är högre på en, vilket de ska vara. Så det får man vara beredd på. Det handlar om eget ansvar helt enkelt.

Gabriel samlar tankarna:
- Det är en väldigt trevlig period i livet. Det är en slags mellantid, man flyttar hemifrån och skaffar sig självständighet som är jätteviktig för ens personlighet. Och ändå inte direkt in i vuxenlivet där man ska jobba 8-17. Man lär sig mycket om sig själv, säger Gabriel Hällqvist.

Kaltum Mohamud

Kaltum Mohamuds mamma är matematiklärare och hon har sedan barnsben fått höra hur bra det är att vara lärare. Hon såg framför sig stökiga ungdomar, jobbiga föräldrar och trodde att en lärare måste kunna allt inom sitt ämne.

När Kaltum Mohamud började sin utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan trodde hon att läraren måste kunna allt.

– Men nu vet jag att det inte är så, som lärare ska jag vägleda ungdomarna till kunskap, inte vara ett levande facit, säger hon.

Hon gick på ett program med naturvetenskaplig inriktning på Thorildsplans gymnasium i Stockholm. Det var när en pedagog berättade om läraryrket som hon kom på andra tankar. Hon beskrev yrket som ett utmanande arbete med fördelar och svårigheter.

För att få en bra lärmiljö i klassrummet anser Kaltum Mohamud att läraren måste vara en bra ledare, vara den som leder och fördelar arbetet i klassrummet. Då blir det arbetsro med lugna elever och nöjda föräldrar.

Hon tycker att kurserna i skoljuridik har varit särskilt intressanta. Där har hon bland annat fått lära sig vilka lagar som skyddar eleverna.

– En lärare måste förklara för en elev om den inte förstår, det är deras rättighet.

Praktik under utbildningen

Under utbildningen har studenterna flera praktikperioder, något som Kaltum Mohamud tycker är bra eftersom att de får möjlighet att pröva yrket i verkligheten. Första praktiken var under programmets första termin. Praktiken var på en gymnasieskola där vissa elever var äldre än henne. Det var läskigt i början och hon undrade hur hon skulle kunna hålla lärarrollen, men det gick bra.

Den andra praktikperioden gjorde hon på högstadiet på Vivallaskolan. Där behövde hon skapa en relation med eleverna.

– Under första veckan fick jag lägga tid på att prata och umgås med eleverna, sen kunde jag börja undervisa.

Hon anser att eleverna hade en sorglig inställning när till sig själva när de välkomnade henne till ”Sveriges jobbigaste skola”. Kommunen har sedan något år lagt ned högstadiet på Vivallaskolan.

– Elevernas dåliga självkänsla fastnade hos mig. Nu jobbar jag på fritidsgården i Vivalla och möter eleverna där.

Kaltum Mohamud anser att det är skolans uppgift att vägleda ungdomar på rätt väg i livet. I de flesta klasser finns det en till två stycken elever som är på väg åt fel håll.

– Därför funderar jag på att läsa till kurser i kriminologi för att i undervisningen kunna förebygga brott och kriminalitet, säger Kaltum Mohamud.