Aesthetics, Culture and Media (ACCLAIM)
Om gruppen
Om gruppen
Gruppuppgifter
Aesthetics, Culture and Media (ACCLAIM) fokuserar hur kultur och samhälle; normer och värderingar påverkar människors musikvanor, erfarenheter, musikaliska lärande och musikutbildning. Här bedrivs forskning inom problemområden som musik och jämlikhet (gällande faktorer som kön, klass och etnicitet); musik, sociala medier och digitalisering samt musikdidaktik och utbildning. För analyser och kritisk diskussion används musikvetenskaplig teori med särskilt fokus på filosofiska, kulturteoretiska och didaktiska perspektiv.
Forskare
Forskare
- Jon Mikkel Broch Ålvik
- Annika Danielsson
- Sam de Boise
- Eva Georgii-Hemming
- Jonathan Lilliedahl
- Ulrik Volgsten
- Maria Westvall
- Safa Canalp, Doktorand
- Rebecca Dobre Billström, Doktorand
- Christina Larsson, Doktorand
- Samuel Lindlöf, Doktorand
- Nadia Moberg, Doktorand
- Yiren Zhao, Doktorand
- Jonas Ålander, Doktorand
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt
- A Cross Cultural Exploration of Gendered Music Practices in the UK and Sweden
- Akademisering av musikerutbildningar - förhandlingar om kunskap och kompetens
- Articulations of Culturally Diverse Music Spaces in Sweden
- Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education (DAPHME)
- Everyday Devices. Mediatisation, Disciplining and Localisation of Music in Sweden 1900-1970
- Feministisk aktivism och engagemang för förändring i musik
- Improvisation i grundskolans musikundervisning
- Kulturell mångfald inom högre musikutbildning och dess lärarutbildningar - avlägsen önskedröm eller möjlig framtid?
- Musik, identitet och mångkultur. En studie om musikens funktioner i föreningar bildade på etnisk grund
- Musikaliskt meningsskapande: En komparativ studie av musikaliska subkulturer i Beijing och Stockholm
- Processes of Intercultural Learning: Research, Online Collaboration, and Musical Immersion in Brazil and Sweden
- Subkulturell överföring. Indiemusik i Turkiet
- The Potentials and Problems in Multicultural Music Education - A Comparative Study
- Ungdomars musikaliska deltagande i och utanför skolan