Högskolepedagogiskt centrum

Program Universitetslärardagarna 17 oktober

Två lärare sitter och samtalar med varandra.

08.00 – 08.30 

Mingel med kaffe 


08.30 – 09.30 

Pass 1– tre valmöjligheter 

Alternativ 1

Thomas Denk 

Hur kan föreläsningar utformas för att stärka studenternas analytiska förhållningsätt? Passet presenterar idéer och tips på hur vi kan utforma föreläsningar för att utveckla studenternas analytiska förhållningssätt och deras förmåga att göra analyser. En bärande idé är att med föreläsningens utformning skapa ett rum för prövande samtal som ger möjlighet att förevisa och tillämpa analytiska förhållningssätt. 

Anna-Maria Strittmatter, Susanna Geidne och Robert Primus 

Syftet med projektet var att utveckla en virtuell kursplan för att synliggöra och säkerställa progression inom hållbarhet och vetenskaplighet inom Sport managementprogrammet. Projektet genomfördes i fem steg: kunskapsinhämtning, kartläggning av kursmål, prototyputformning, feedbackinsamling och färdigställande. Kursplanen fungerar som ett stöd för att visualisera studenternas läranderesa genom hela programmet. 

Alternativ 2

Nikolai Scherbak 

AI-verktyg som ChatGPT, Perplexity, SciSpace med mera har potential att stödja studenters förståelse i komplexa kurser som molekylärbiologi och genetik. Genom att integrera AI i självstudier och seminarier kan undervisningen främja aktivt lärande och kritiskt tänkande. Detta kräver dock en medveten pedagogisk ram, där verktygen används för att förstärka – inte förenkla – lärandet. 

Johan Petersson, Ann-Sofie Hellberg, Andreas Ask, Mathias Hatakka, och Jonas Moll

Projektet "Framtidens programmeringsundervisning behövs nu" har undersökt hur AI-verktyg påverkar lärandet under systemvetarstudenters projektarbeten. Resultatet är en uppsättning erfarenhetsbaserade rekommendationer, baserade på samtal mellan studenter, lärare och professionella handledare. Rekommendationerna utgör värdefull input för såväl framtida projektarbeten som övrig utbildning inom programmering och systemutveckling. 

Alternativ 3

Sara Båsjö och Helena Stålnacke  

Med syfte att säkerställa rättssäkra examinationer inom audionomprogrammets praktiska moment har OSCE implementerats som metod. Att examinera utifrån OSCE är ett sätt att strukturera examinationen och dess olika moment vilket är av vikt för audionomprogrammet då vi, i samband med ändring till distanspedagogik, kommer inkludera fler bedömare av examinationerna. Då kan strukturen som beskrivs av OSCE stärka en likvärdig bedömning. 

Ulrika Fernberg

Projektet syftade till att i samarbete med kliniska huvudhandledare inom region Örebro län implementera peer learning som handledningsmodell under VFU för studenterna på biomedicinska analytikerprogrammets femte termin. Utvärderingen visar att studenterna uppfattade att de lärde av varandras styrkor och svagheter och de stöttade varandra för att nå målen. Handledarna var nöjda med det studentaktiva lärandet men upplevde vissa schematekniska utmaningar.


09.30 – 09.50

Fika


09.50 – 10.50

Pass 2– tre valmöjligheter 

Alternativ 1

Åsa Källström 

Att undervisa om våld i nära relationer och mot barn, är inte det svårt? Och jobbigt? Jo. I den här presentationen berättar jag om mina erfarenheter, upplevelser och strategier för att hantera studenters och mina egna erfarenheter och känslor kopplade till undervisning om våld. 

Helen Stockhult, Shang Gao och Stephan Mazur

Presentationen innehåller erfarenheter från ett tvärdisciplinärt pedagogiskt utvecklingsprojekt inom ENT-fakulteten som handlat om inkludering i det internationella klassrummet. Vi presenterar våra slutsatser från en enkätundersökning om studenters upplevelser av inkludering samt hur vår undervisningspraktik bättre kan stödja upplevelsen av att känna sig inkluderad i det internationella klassrummet.  

Alternativ 2

Amund Hoffart

I denne presentasjonen gjennomgår jeg en pedagogisk øvelse fra undervisningen i kjønnsstudier ved Universitetet i Oslo. Studentene får ansvar for å bestemme bordplasseringen ved et imaginært middagsselskap med kursets ulike teoretikere. Jeg reflekterer over hvordan øvelsen kan tjene som utgangspunkt for å diskutere hva «den gode akademiske samtale» innebærer, samt sammenhengen mellom dialog, meningsbrytning og kritikk. 

Kristina Elgbratt, Jessica Montero och Elma Hatic

Utvärdering av självhjälpsmaterial om vetenskaplig struktur och ALS för biomedicinsk analytiker-studenter under första året, i syfte att lära sig hur en laborationsrapportet ska skrivas. Utvärderingen innehöll en sammanställning av studenters prestation, en enkätundersökning av studenternas upplevelse av materialet och en workshop med studenter för att inhämta deras förslag att optimera självhjälpsmaterialet.  

Alternativ 3

Chris Hedenskog, Martin Lind, Patrik Gerdin, Alexander Persson och Frida Harvey

Vi är fem universitetslärare från olika ämnen/program som fick förmånen i en nyinrättad HPC-kurs att ses över ämnesgränserna och diskutera flexibla lärmiljöer som främjar studentaktivt lärande. I denna presentation delar vi erfarenheter av hur lärmiljöer kan betraktas och hur de kan främja studentaktivt lärande, samt hur vi använt och framöver vill använda vår nya kunskap i undervisningen. 

Chris Hedenskog – omvårdnadsvetenskap (sjuksköterskeprogrammet) 
Martin Lind – sociologi (personalvetarprogrammet) 
Patrik Gerdin – idrottsvetenskap (ämneslärarprogrammet och tränarprogrammet) 
Alexander Persson – medicinska vetenskaper (läkarprogrammet) 
Frida Harvey – matematik (lärarprogrammen) 

Adrian Hosford-Donovan och Diego Montiel-Rojas

The SportEd project was designed to develop fully online, self-paced courses in sport education. The goal was to provide accessible, flexible, and engaging digital learning opportunities, allowing students to balance academic studies with other commitments. It aimed sustainability and scalability by using clear, standardized frameworks, innovative teaching approaches exploiting the digital tools available within BBlearn, while supported by generative AI. 

10.50 – 11.00

Förflyttning


11.00 - 12.00

Utbildning och utveckling i pedagogisk framkant

I Örebro universitets vision talas om utbildning och utveckling i pedagogisk framkant som ger studenterna förutsättningar att lära. Åke Ingerman, universitetets rektor, inleder en diskussion om undervisning och lärande vid framtidens universitet genom att dela sina tankar om vad pedagogisk framkant kan tänkas vara.

Avslutningsvis sammanfattar Henric Bagerius och Kristin Ewins Universitetslärardagarna 2025.


12.00 – 12.45 

Lunch i Learning Lab


12.45 – 13.00

Invigning av Learning Lab 2.0


13.00 – 14.00

Öppet hus i Learning Lab 2.0 

Kaffe, tårta och erfarenhetsutbyte