Blogg

I bloggen Framtidens lärarutbildning skriver de som jobbar med den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning vid Örebro universitet. Nedan kan du läsa inledningen till de senaste blogginläggen. Klicka på inläggen för att läsa dem i sin helhet. Klicka på den blå knappen för att komma direkt till bloggen.
Senaste inläggen på bloggen:
-
Tack för oss!
Då tackar vi för oss och stänger projektet. Vår hemsida kommer finnas kvar och där finns dokumentation från hela projekttiden med Framtidens lärarutbildning: https://www.oru.se/strategiska-satsningar/framtidens-lararutbildning/ //Ann Öhman Sandberg, Projektledare Framtidens lärarutbildning
Källa:
framtidenslararutbildning -
En höst med workshops och utredningar
Hösten har för vårt delprojekts räkning hittills innehållit ett blandat arbetsinnehåll. Vi har nu kommit halvvägs i den workshopserie om interkulturalitet och lärarutbildning som genomförs under den här terminen. Inom workshopserien har vi haft möjlighet att lyssna till, och inspireras av Jonas Stier, professor i socialt arbete vid Mälardalens högskola samt Pirjo Lahdenperä, professor emerita […]
Källa:
internationalisering2 -
När avgränsande eller övergripande begrepp exemplifieras på ett konkret sätt i ett praktikutvecklande samarbete
Arbeta med olika begrepp är ett viktigt verktyg i forskningsarbete. Därför är de också viktiga i praktikutevcklande forskning, men ibland möts jag av ett ifrågasättande om meningen med ”de svåra orden”. Begrepp kan vara avgränsande och de kan vara övergripande. Men när begrepp beskrivs genom berättelser eller dokumentationer blir de både verksamma och begripliga. ”Så […]
Källa:
praktiknäraforskning2 -
Prata om kollegialt lärande är lättare än göra det
Förskollärares roll som pedagogiskt ansvarig i förhållande till kollegor och kollegialt samarbete är komplext. Efter att ha arbetat med kollegialt lärande i fokus i två praktiknära forskningsprojekt i förskolan blir det tydligt att det finns så många parametrar att förhålla sig till för att det kollegiala lärandet verkligen ska bidra till verksamhetsutveckling. Det handlar till […]
Källa:
praktiknäraforskning2 -
Förändring kräver ”hållapåande” på flera olika sätt och ett sammanhängande fokus
När blir det verkligen en förändring inom ett område. En sak är säker: Förändring kan inte bara pratas fram – den måste göras. Och när man börjar göra på nya sätt så föds också nya reflektioner. Under hösten har jag haft samtal med de som menar att vissa nya sätt de provat inte fungerar. Men […]
Källa:
praktiknäraforskning2 -
Problematisering en aspekt i praktik och forskningsutvecklande arbetssätt
Praktiknära forskning har flera syften; bland annat att bidra till att utveckla arbetet med stöd av vetenskaplig kunskap. Det handlar om att läsa men framför allt tillsammans tolka, reflektera och problematisera och utveckla verksamheten utifrån vetenskaplig kunskap. I ett av forskningsprojekten diskuterar förskolepersonalen fördelar eller nackdelar med digital eller/och analog undervisning. Samtal som bygger på […]
Källa:
praktiknäraforskning2 -
Hur skapas ett reellt och genuint praktiknära forskningssamarbete i en ULF – anda?
En viktig aspekt i regeringens ULF satsning( Utveckling Lärande Forskning) är att projekten ska ske i ett samarbetet mellan ( för)skolepersonal och forskare på ett symmetriskt och komplementärt sätt och att forskningen ska bygga på verksamhetens behov. Som koordinator för ett antal praktiknära forskningsprojekt i förskolan och som forskare i tre projekt har jag funderat […]
Källa:
praktiknäraforskning2 -
Internationalisering med fokus på interkulturalitet
Då var det terminsstart igen och ett helt gäng med nya lärarstudenter ska starta sin resa mot läraryrket. Det blir spännande att se om de hittar vår information om internationella möjligheter och efterfrågar möjligheten att göra en del av sin utbildning i ett annat land https://www.oru.se/utbildning/lararutbildning/lararstudent/internationella-mojligheter/ Men innan terminsstarten har vi hunnit med en introduktion […]
Källa:
internationalisering2 -
Ny termin – nya möjligheter
Det blev en härlig startvecka på denna termin. Idag har jag till exempel i ett praktiknära utvecklings- och forskningsprojekt fått lyssna till hur den pedagogiska miljön utformas för att barn i sin utbildning på förskolan ska ha tillgång till både analoga och digitala verktyg på ett kreativt sätt. Förskolepersonal från sex avdelningar delade med sig […]
Källa:
praktiknäraforskning2 -
Ny utlysning av utvecklingsmedel inom samverkan praktiknära forskning (ULF)
Projektet Framtidens lärarutbildning, vid Örebro universitet utlyser medel för att i samverkan mellan Örebro universitet och regionens skolhuvudmän, bedriva utvecklingsprojekt som bidrar till utveckling av såväl skolverksamheten som lärarutbildningen. Totalt utlyses 100 000 kronor för projektledning där högsta möjliga belopp som går att söka per projekt är 50 000 kronor. Denna summa avser endast medel för […]
Källa:
praktiknaraforskning4