Digital kompetens (vilande)
Syftet med delprojektet "Digital kompetens" är att det ska bidra till att lärarutbildningen vid projektavslut ska kännetecknas av ett högkvalitativt och innovativt utbildningsinnehåll. Delprojektet startade hösten 2018 och leds av enheten för universitetspedagogik, IKT och lärande (PIL). Resultatet av delprojektet kommer att mynna ut i att en digitaliseringsstrategi skrivs fram. Strategin ska vara ett stöd för att undervisningen ska utvecklas med stöd av digital kompetens och för att ett interaktivt lärande ska utgöra ett naturligt inslag i lärarutbildningen.
Arbetet i delprojektet inleds med att kartlägga på vilket sätt digital kompetens behandlas i den nuvarande utbildningen, samt vilka önskemål om digital utveckling som redan finns. Parallellt med detta arbete kommer delprojektet att undersöka vilka behov av digital kompetens hos kommande medarbetare som skolverksamheten i Örebro kommun har.
Begreppet digital kompetens har flera ingångar och ytterligare en arbetsuppgift för delprojektet är att ringa in vad digital kompetens är för en lärare och vad det kommer att få för betydelse för utbildningen. Detta arbete handlar om att ta del av aktuell forskning inom området, men också att vara lite framtidsspanare för att förhoppningsvis kunna arbeta med en hållbar digital kompetens inom lärarutbildning.
Blogginlägg - Digital kompetens
-
När avgränsande eller övergripande begrepp exemplifieras på ett konkret sätt i ett praktikutvecklande samarbete
Arbeta med olika begrepp är ett viktigt verktyg i forskningsarbete. Därför är de också viktiga i praktikutevcklande forskning, men ibland möts jag av ett ifrågasättande om meningen med ”de svåra orden”. Begrepp kan vara avgränsande och de kan vara övergripande. Men när begrepp beskrivs genom berättelser eller dokumentationer blir de både verksamma och begripliga. ”Så […]
Källa:
praktiknäraforskning2 -
Förändring kräver ”hållapåande” på flera olika sätt och ett sammanhängande fokus
När blir det verkligen en förändring inom ett område. En sak är säker: Förändring kan inte bara pratas fram – den måste göras. Och när man börjar göra på nya sätt så föds också nya reflektioner. Under hösten har jag haft samtal med de som menar att vissa nya sätt de provat inte fungerar. Men […]
Källa:
praktiknäraforskning2 -
Problematisering en aspekt i praktik och forskningsutvecklande arbetssätt
Praktiknära forskning har flera syften; bland annat att bidra till att utveckla arbetet med stöd av vetenskaplig kunskap. Det handlar om att läsa men framför allt tillsammans tolka, reflektera och problematisera och utveckla verksamheten utifrån vetenskaplig kunskap. I ett av forskningsprojekten diskuterar förskolepersonalen fördelar eller nackdelar med digital eller/och analog undervisning. Samtal som bygger på […]
Källa:
praktiknäraforskning2