Lärarutbildning vid Örebro universitet

Kollegialt lärande för att utveckla pedagogiskt ledarskap

Projektet genomfördes i samverkan med Viktoriaskolan i Örebro kommun.

På Viktoriaskolan har ett verksamhetsutvecklingsprojekt genomförts där fokus låg på att utveckla och etablera ett sätt att arbeta med kollegiala lärprocesser. Tre lärare på skolan deltog i universitetskursen Att leda lärares kollegiala lärprocesser med målet att utvecklas i sina roller som ledare för det kollegiala arbetet.

I regelbundna träffar skulle grupper av lärare med utgångspunkt i en modell för kollegialt lärande (som utvecklats i ett tidigare forskningsprojekt där forskare på universitetet samarbetade med en skola i Örebro kommun) utveckla sitt ledarskap. Forskarna Erik Andersson, Marcus Sundhäll och Karin Rudsberg arbetade tillsammans med lärarna för att undersöka hur en modell för kollegialt lärande kan anpassas och etableras på en skola och vilken roll de lärare som leder en sådan process kan ha.

Ansvariga forskare: Erik Andersson, Marcus Sundhäll och Karin Rudsberg, Örebro universitet

Läs mer om projektet