Lärarutbildning vid Örebro universitet

Röster om Förskoledidaktiskt nätverk

Två händer ritar barnteckningar vid ett bord

Här kan du läsa mer om vad våra deltagare tycker om det förskoledidaktiska nätverket.

Bodil Sundberg, forskare vid Örebro universitet

Ta chansen att nå ut med din egen forskning till verksamheten! Förutom att få kloka frågor och kommentarer på dina egna forskningsresultat får du möjlighet att hitta samarbetsförskolor.

  • Varför medverkar du som forskare i RUC:s didaktiska nätverk?
    För att jag tycker att det är både viktigt och roligt.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig som forskare?
    Det har gett mig ett kontaktnät som har varit mycket värdefullt då jag har letat efter förskolor att arbeta tillsammans med i praktiknära projekt. Diskussioner med verksamma lärare ger också uppslag till nya forskningsfrågor och direktrespons på mina egna forskningsresultat. Jag är inte bara forskare utan även ansvarig för kurser på förskollärarutbildningen och insikter från träffar kan ge uppslag till nya innehåll där.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Att utbyta tankar med verksamma lärare.
  • Vad vill du säga till andra forskare som ännu inte medverkat i RUC:s didaktiska nätverk?
    Ta chansen att nå ut med din egen forskning till verksamheten! Förutom att få kloka frågor och kommentarer på dina egna forskningsresultat får du möjlighet att hitta samarbetsförskolor.
  • Jag vill sammanfatta min medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:
    roligt, givande, viktigt.

Karin Ringaby, rektor på förskola i Köpings kommun

Det är så inspirerande att vara med och lyssna på intressanta föreläsningar och få prata med andra barnskötare, förskollärare och rektorer. Det ger en energiboost till verksamheten.

  • Varför deltar du i RUC:s didaktiska nätverk?
    Det är ett sätt att hålla mig uppdaterad om aktuell forskning och samverka med andra i förskola.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig?
    Nya kunskaper och perspektiv på utbildning.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Att få lyssna på forskare eller andra yrkesverksamma inom förskola och även diskutera och reflektera med andra inom förskolan.
  • Vad vill du säga till andra som ännu inte deltagit i RUC:s didaktiska nätverk?
    Kom och var med! Det är så inspirerande att vara med och lyssna på intressanta föreläsningar och få prata med andra barnskötare, förskollärare och rektorer. Det ger en energiboost till verksamheten.
  • Jag vill sammanfatta mitt deltagande i nätverksträffarna med följande tre ord:
    inspirerande, forskning, kollegialt lärande.