Lärarutbildning vid Örebro universitet

Röster om Idrottsdidaktiskt nätverk

Två barn springer i ett löpspår i skogen med sol i bakgrunden mellan träden

Här kan du läsa mer om vad våra deltagare tycker om det idrottsdidaktiska nätverket.

Marie Öhman, forskare vid Örebro universitet

Genom RUC:s didaktiska nätverk kan jag som forskare förmedla forskningsresultat och därigenom skapa diskussioner om didaktiska frågor som rör lärarnas undervisning och elevers lärande.

  • Varför medverkar du som forskare i RUC:s didaktiska nätverk? 
    Ett av de viktigaste uppdragen som forskare är vad vi kallar ”den tredje uppgiften”. Genom RUC:s didaktiska nätverk kan jag som forskare förmedla forskningsresultat och därigenom skapa diskussioner om didaktiska frågor som rör lärarnas undervisning och elevers lärande.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig som forskare?
    Det är viktigt för mig som forskare att få lyssna och ta del av lärarnas ”vardag” och de dilemman som de måste hantera i sin undervisning. Det är ofta som jag som forskare får kännedom om skolans verksamhet och vilka kunskaper som behöver utvecklas, vilket innebär att många av mina forskningsfrågor är sprungna ur skolans praktiska verksamhet.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Det viktigaste är själva mötet med olika aktörer. Nätverksträffarna skapar möjligheter till dialog mellan forskare, lärarutbildare och verksamma lärare i skolan. Det handlar om en win-win situation där alla inblandade parter har en roll att fylla. Det handlar om att hantera didaktiska frågor från olika ”håll” och med olika perspektiv. Att lyssna och lära och tillsammans dela med oss av våra olika erfarenheter.
  • Vad vill du säga till andra forskare som ännu inte medverkat i RUC:s didaktiska nätverk?
    Att som forskare medverka i RUC:s didaktiska nätverk möjliggör nya uppslag till forskning. Inte minst praktiknära forskning, där ”problemet” som ska undersökas kommer från lärarnas praktiska vardag. Vidare har vi forskare ett ansvar att förmedla vår forskning på ett tillgängligt sätt.
  • Jag vill sammanfatta min medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:
    att mötas, dela erfarenheter och tillsammans utveckla.

Maria Wahlström, lärare på Alléskolan i Hallsberg

Det är motiverande att få ta del av nya rön och få diskutera frågorna med kollegor på andra skolor.

  • Varför deltar du i RUC:s didaktiska nätverk?
    För att det är intressant, utvecklande och viktigt. Bra att det är riktat direkt till mitt ämne.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig?
    Jag håller mig uppdaterad om frågor inom mitt ämne.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Det är motiverande att få ta del av nya rön och få diskutera frågorna med kollegor på andra skolor.
  • Vad vill du säga till andra som ännu inte deltagit i RUC:s didaktiska nätverk?
    Kom dit!
  • Jag vill sammanfatta mitt deltagande i nätverksträffarna med följande tre ord:
    intressant, utvecklande och viktigt.