Lärarutbildning vid Örebro universitet

Röster om Musikdidaktiskt nätverk

Fyra händer på pianotangenter

Här kan du läsa mer om vad våra deltagare tycker om det musikdidaktiska nätverket.

Jonathan Lilliedahl, forskare vid Örebro universitet 

För möjligheten att få träffa och samtala med yrkesverksamma lärare utanför klassrummet ...

  • Varför medverkar du som forskare i RUC:s didaktiska nätverk?
    För möjligheten att få träffa och samtala med yrkesverksamma lärare utanför klassrummet om de frågor som just där och då upptar fokus.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig som forskare?
    Att få pröva relevansen av min egen forskning.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Att det som sker där liknar fri bildningsverksamhet bortom sådana ramar inom vilka såväl deltagarna från lärosätet som de yrkesverksamma lärarna brukar arbeta, såsom ordinarie utbildningsverksamhet med allt vad det innebär i fråga om styrning och administration.
  • Vad vill du säga till andra forskare som ännu inte medverkat i RUC:s didaktiska nätverk?
    Nätverksträffarna är ett givande forum för att nå ut med forskning, låta yrkesverksamma lärare pröva relevansen av dina slutsatser, samt få professionens inspel till nya problemformuleringar.
  • Jag vill sammanfatta min medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:
    intressant, relevant, framkant. 

Hans Östman, lärare i Hällefors kommun

... det är viktigt med utbytet mellan forskning och min profession som musiklärare på fältet.

  • Varför deltar du i RUC:s didaktiska nätverk?
    Jag tycker att det är viktigt med utbytet mellan forskning och min profession som musiklärare på fältet.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig?
    Att få svar på frågor och bekräftelse på om vi är på rätt spår.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Ibland kommer vissa frågor upp. Då kan det vara bra att höra vad forskningen säger och hur andra kollegor på fältet tänker.
  • Vad vill du säga till andra som ännu inte deltagit i RUC:s didaktiska nätverk?
    Delta!
  • Jag vill sammanfatta min medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:
    bekräftelse, svar, nytt.