Lärarutbildning vid Örebro universitet

Röster om Skolledarnätverket

Tre personer står vid en whiteborad-tavla och diskuterar

Här kan du läsa mer om vad våra deltagare tycker om Skolledarnätverket.

Karin Alnervik, forskare vid Örebro universitet

Till andra forskare vill jag säga att det är en förmån att få vara med och lyssna till rektorers reflektioner från deras verksamheter. Det ger många nya input till forskningsfrågor.

  • Varför medverkar du som forskare i RUC:s didaktiska nätverk?
    Jag medverkar i RUC:s didaktiska nätverk för att berätta om min forskning, men också för att få föra en dialog med rektorer från olika verksamheter.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig som forskare?
    De viktigaste resultaten är när jag möts av någon form av feedback och reflektioner över det innehåll jag har försökt förmedla.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Det bästa med nätverksträffarna är att rektorer från många olika verksamheter också ges möjlighet att mötas och samtala kring innehållet för träffen.
  • Vad vill du säga till andra forskare som ännu inte medverkat i RUC:s didaktiska nätverk?
    Till andra forskare vill jag säga att det är en förmån att få vara med och lyssna till rektorers reflektioner från deras verksamheter. Det ger många nya input till forskningsfrågor.
  • Jag vill sammanfatta min medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:
    utmanande, dialog och möten.

Katrin Pedersen, rektor på Alléskolan i Hallsberg

Passa på att nyttja den förmån som det är att kunna ta del av aktuell forskning tillsammans med andra skolledare.

  • Varför deltar du i RUC:s didaktiska nätverk?
    För att få input gällande forskning och omvärldsbevakning för området skolutveckling. Jag önskar att det fanns mer tid i vardagen för detta, men tyvärr gör det inte det. Då är det en förmån att kunna få en regelbunden uppdatering via skolledarnätverket.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig?
    Att få samtala och diskutera med andra skolledare och ta med de goda exempel som man alltid får ta del av till sin egen verksamhet. Man kan modifiera och applicera det som passar.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Kombinationen mellan inspiration, forskningsnytt och diskussion.
  • Vad vill du säga till andra som ännu inte deltagit i RUC:s didaktiska nätverk?
    Passa på att nyttja den förmån som det är att kunna ta del av aktuell forskning tillsammans med andra skolledare.
  • Jag vill sammanfatta mitt deltagande i nätverksträffarna med följande tre ord:
    inspirerande, konstruktivt, utmanande.