Lärarutbildning vid Örebro universitet

Röster om Språk- och litteraturdidaktiskt nätverk

Tre personer samtalar vid ett bord med en vägg med text i bakgrunden

Här kan du läsa mer om vad våra deltagare tycker om det språk- och litteraturdidaktiska nätverket.

Eric Borgström, Anders Björkvall och Daroon Yassin Falk, forskare vid Örebro universitet

Den input och respons som vi får från lärare hjälper oss att förstå och tänka utifrån ett lärarperspektiv.

• Varför medverkar ni som forskare i RUC:s didaktiska nätverk?
    För att diskutera vår forskning med verksamma lärare. Just nu vill vi också via RUC komma i kontakt med språklärare som vill prata med oss om vad ”språk” kan betyda i deras undervisning. Så om du är intresserad av att samarbeta med oss forskare kring detta, hör gärna av dig till oss!
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger er som forskare?
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Förutom det vi redan sagt är det förstås de goda smörgåsarna och kaffet! Och den trevliga stämningen!
  • Vad vill ni säga till andra forskare som ännu inte medverkat i RUC:s didaktiska nätverk?
    Ta chansen att få prata om din forskning med intresserade och engagerade lärare.
  • Vi vill sammanfatta vår medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:
    utvecklande, välkomnande, energigivande.

Kerstin Kvarnbrandt, lärare i Nora kommun

Det absolut bästa med nätverksträffarna är att träffa andra och få impulser och nya idéer från olika håll.

• Varför deltar du i RUC:s didaktiska nätverk?
    Jag deltar i RUC:s didaktiska nätverk för att jag arbetar på en liten skola och vill träffa andra människor inom skolvärlden.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig?
    Det viktigaste som nätverksträffarna ger mig är dels att jag träffar andra lärare, dels att jag blir uppdaterad på den forskning som sker vid Örebro universitet.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
  • Vad vill du säga till andra som ännu inte deltagit i RUC:s didaktiska nätverk?
    Det är väl investerad tid att delta, förhoppningsvis på plats nu om coronan äntligen lättar.
  • Jag vill sammanfatta mitt deltagande i nätverksträffarna med följande tre ord:
    idérikt, intresseväckande, inspirerande.