Högskolepedagogikens grunder
Behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik, 4 veckor
(Foundations of teaching and learning)
1 Allmän information
Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro universitet ges kurserna som personalutbildning.
I kursen Högskolepedagogikens grunder arbetar deltagarna med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning:
Deltagaren ska
- kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,
- självständigt, och tillsammans med andra, kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet,
- kunna använda och medverka till utveckling av fysiska och digitala lärandemiljöer för att främja gruppers och individers lärande,
- kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,
- kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildning och av den egna professionen.
2 Om kursen
Högskolepedagogikens grunder motsvarar 160 arbetstimmar, det vill säga fyra veckors heltidsstudier, och kursplanen är beslutad av föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2022-06-23.
2.1 Kursens mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- utveckla ett pedagogiskt moment grundat på medvetet valda pedagogiska principer och ämnesdidaktiska överväganden och med hänsyn tagen till relevanta lagar, förordningar och styrdokument,
- beskriva, analysera och värdera olika läraktiviteter och examinationsformer i relation till kursmål och lärmiljöer,
- identifiera pedagogiska och didaktiska problem och utmaningar och med stöd i högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk forskning och litteratur reflektera över möjliga och hållbara lösningar,
- självständigt och tillsammans med andra planera och genomföra en läraktivitet som främjar hållbart lärande samt
- kritiskt och konstruktivt diskutera sina egna och andras pedagogiska och didaktiska ställningstaganden och val.
2.2 Kursens innehåll
I Högskolepedagogikens grunder arbetar deltagarna med pedagogisk utveckling som sätter studenternas lärande i centrum. Under kursen kommer varje deltagare att utveckla ett pedagogiskt moment, och den avslutande kursuppgiften utgörs av en pedagogisk reflektion över utvecklingsarbetet. Vid utvecklingen av momentet måste juridiska, pedagogiska och didaktiska aspekter beaktas, och vid kurstillfällena uppmärksammas därför såväl nationella regelverk och lokala styrdokument som olika perspektiv på lärande, olika typer av läraktiviteter och olika former för examination.
2.3 Studieformer
Som studieformer används presentationer, seminarier, workshoppar och eget utvecklingsarbete. Läraktiviteterna genomförs enskilt, i helgrupp och i mindre diskussions- eller arbetsgrupper. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.
2.4 Närvarokrav
Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskaper är ett viktigt inslag på kursen ställs ett högt krav på närvaro. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75 % måste deltagaren gå om kursen.
2.5 Examination
Kursen examineras i en kamratgranskad läslogg, en pedagogisk reflektionsuppgift och ett examinationsseminarium.
Högskolepedagogikens grunder examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination under två år efter ordinarie examination. Vid frånvaro från examinationsseminariet har deltagaren möjlighet att förbereda och delta i ett examinationsseminarium under efterföljande terminer, såvida inte en likvärdig examinationsgrupp kan sammankallas.
2.6 Litteratur
Elmgren, Maja & Ann-Sofie Henriksson (2016). Universitetspedagogik. Tredje upplagan. Lund: Studentlitteratur. 334 s.
Högskoleförordning.
Högskolelag.
Dessutom tillkommer ca 350 sidor obligatorisk och valbar litteratur som anges vid kursstart.
2.7 Kursintyg
Efter avslutad kurs utfärdas kursintyg.
3 Krav på tidigare kunskaper
Behörig är den som har akademisk examen om minst 180 hp.
Läs kursplanen som pdf.