Högskolepedagogiskt centrum

Pedagogisk meritering

Fem personer sitt runt ett bord och arbetar tillsammans.

Kursen Pedagogisk meritering vänder sig till den som vill bli bättre på att synliggöra sin pedagogiska skicklighet och sina pedagogiska meriter.

Här kan du läsa mer om excellent lärare

Under kursen får deltagarna reflektera över sin högskolepedagogiska verksamhet, och den avslutande kursuppgiften utgörs av en pedagogisk portfölj där deltagarna redogör för sitt pedagogiska förhållningssätt, visar hur det förverkligas i pedagogisk praktik och analyserar sin professionella utveckling som lärare. Kursen är av särskilt intresse för den som tänker söka tjänst med pedagogiska arbetsuppgifter vid Örebro universitet eller planerar att lämna in en ansökan för att utses till docent eller excellent lärare vid lärosätet. 

Omfattning och kursdatum

Kursen omfattar 80 timmar (motsvarande 2 veckors heltidsstudier), ges på campus och består av fyra kurstillfällen (halvdagar). Vid en närvarograd lägre än 75% måste deltagaren gå om kursen.

Kurstillfälle 1: Måndagen den 10 oktober 2022, kl. 13.15–16.00.
Kurstillfälle 2: Måndagen den 24 oktober 2022, kl. 13.15–16.00.
Kurstillfälle 3: Måndagen den 14 november 2022, kl. 13.15–16.00.
Kurstillfälle 4: Måndagen den 5 december 2022, kl. 13.15–16.00.

Behörighet och urval

Behörig är den som blivit godkänd på Högskolepedagogikens grunder eller motsvarande. Inget urval görs. Sökande bereds plats när komplett ansökan kommit in och till dess kursen blivit fulltecknad. Vid för få anmälda kan kursen komma att ställas in.

Kostnad

Kostnaden för anställda vid Örebro universitet är 800 kr/vecka exklusive moms (totalt 1 600 kr exklusive moms). Kostnaden för externa deltagare är 2 000 kr/vecka exklusive moms (totalt 4 000 kr exklusive moms). Kostnaden faktureras efter sista anmälningsdag till kursen. Vid eventuell avanmälan efter sista anmälningsdag eller avhopp från kursen sker ingen återbetalning.

Anmälan

Anmälan är öppen från 15 mars till 15 augusti. Länk till anmälan

Pedagogisk meritering

Behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik, 2 veckor

1 ALLMÄN information

Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro universitet ges kurserna som personalutbildning.

 

I kursen Pedagogisk meritering arbetar deltagarna med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning:

Deltagaren ska

  • kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,
  • kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,

  • visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, internationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbarhet,
  • kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildning och av den egna professionen.

2 Om kursen

Pedagogisk meritering motsvarar 80 arbetstimmar, det vill säga två veckors heltidsstudier, och kursplanen är beslutad av föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2022-06-23.

2.1 Kursens mål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna

  • redogöra för sitt pedagogiska förhållningssätt, förankra det i högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk forskning och reflektera över hur det relaterar till universitetets pedagogiska grundsyn och vision för utbildning,

  • visa och förklara hur det pedagogiska förhållningssättet förverkligas i pedagogisk praktik och problematisera sina pedagogiska och didaktiska ställningstaganden samt

  • analysera sin professionella utveckling som lärare och lyfta fram sina pedagogiska meriter.  

 

2.2 Kursens innehåll

Kursen Pedagogisk meritering vänder sig till den som vill bli bättre på att synliggöra sin pedagogiska skicklighet och sina pedagogiska meriter. Under kursen får deltagarna reflektera över sin högskolepedagogiska verksamhet, och den avslutande kursuppgiften utgörs av en pedagogisk portfölj där deltagarna redogör för sitt pedagogiska förhållningssätt, visar hur det förverkligas i pedagogisk praktik och analyserar sin professionella utveckling som lärare. Kursen är av särskilt intresse för den som tänker söka tjänst med pedagogiska arbetsuppgifter vid Örebro universitet eller planerar att lämna in en ansökan för att utses till docent eller excellent lärare vid lärosätet.

2.3 Studieformer

Som studieformer används presentationer och workshoppar. Läraktiviteterna genomförs enskilt, i helgrupp och i mindre diskussions- eller arbetsgrupper. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.

2.4 Närvarokrav

Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskaper är ett viktigt inslag på kursen ställs ett högt krav på närvaro. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75 % måste deltagaren gå om kursen.

2.5 Examination

Kursen examineras genom en pedagogisk portfölj där deltagaren redogör för sitt pedagogiska förhållningssätt, visar hur det förverkligas i pedagogisk praktik och analyserar sin professionella utveckling som lärare.

Pedagogisk meritering examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination under två år efter ordinarie examination.

2.6 Litteratur

Winka, Katarina & Åsa Ryegård (2019). Pedagogisk portfölj: För karriär och
utveckling. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. 160 s.

Dessutom tillkommer litteratur om ca 250 sidor som väljs i samråd med lärare.

2.7 Kursintyg

Efter avslutad kurs utfärdas kursintyg.

3 Krav på tidigare kunskaper

Behörig är den som genomgått Högskolepedagogikens grunder eller motsvarande högskolepedagogisk kurs.

Läs kursplanen som pdf. 

Kursansvarig

Eric Borgström

Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Profilsida: Eric Borgström

E-post:

Telefon: 019 301361

Rum: F2135

Eric Borgström

Kursadministratör Erika Qvist svarar på praktiska frågor om tider, lokaler och registrering i lärplattformen Blackboard, fakturor med mera.

Telefon: 019-30 37 37
E-post: This is an email address