Den här kursen handlar om konsten och hantverket att handleda studenter i deras självständiga arbeten. Kursen tar sin utgångspunkt i handledandets institutionella ramar och villkor, liksom uppsatskursers roller och ansvarsfördelning. Utifrån detta närmar vi oss det som är kursens huvudsakliga fokus: det konkreta handledandet, dess olika faser och återkommande utmaningar. Genom exempel och praktiska övningar behandlas teman såsom att sätta förväntningar, att ge stöttning i planeringssamtal, att ge respons på studenters utkast i olika stadier av arbets- och skrivprocessen och slutligen att sätta betyg och ge återkoppling på färdigt arbete. Kursen behandlar även exempel på dilemman och konfliktsituationer som handledare kan ställas inför.
Kursen riktar sig både till dig som står inför att handleda studenter för första gången och till dig som redan har handledningserfarenhet. Som kursdeltagare ges du möjlighet att välja mellan olika inriktningar i din examinationsuppgift, så att du får fördjupa dig i ett område som är särskilt relevant för dig och ditt ämneskollegium.
80 h motsvarande 2 veckors heltidsstudier eller 3 hp. Observera att godkänt resultat på kursen inte automatiskt ger högskolepoäng (hp) utan endast efter beslut om tillgodoräknande från institutionen kan hp ges.
4 träffar (halvdagar).
Närvarokrav: Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter är ett viktigt inslag på kursen är deltagande i all undervisning obligatoriskt. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75 % måste deltagaren gå om kursen.
Inget urval görs. Sökande bereds plats allt eftersom en komplett * ansökan inkommer till Högskolepedagogiskt centrum. Anmälan kan komma att stänga före sista anmälningsdag om kursen fylls och därmed kan kursen bli fulltecknad före sista anmälningsdag. Vid för få anmälda, kan kursen komma att ställas in.
*Komplett ansökan innebär att den digitala anmälan har inkommit samt att din närmaste chef har godkänt ditt deltagande. För denna kurs krävs också att du har styrkt din behörighet för gällande förkunskapskrav.
Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets-och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro universitet ges kurserna som personalutbildning. I kursen Att handleda självständiga arbeten och uppsatser arbetar deltagarna med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning:
Deltagaren ska
kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,
självständigt, och tillsammans med andra, kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet,
kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar,
kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.
2 OM KURSEN
Att handleda självständiga arbetenoch uppsatser motsvarar 80 arbetstimmar, d.v.s. två veckors heltidsstudier, och kursplanen är beslutad av föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2020-10-27.
2.1 Kursens mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
reflektera över sitt uppdrag som handledare med utgångspunkt i de ramar, villkor och rutiner som gäller för handledning av självständiga arbeten och uppsatser i det egna ämnet
ge konstruktiv återkoppling på textutkast i olika stadier av skrivprocessen,
analysera handledningssituationer och identifiera och värdera möjliga handlingsalternativ
identifiera egna behov av ytterligare kompetensutveckling som handledare, samt
reflektera över hur det egna ämnets studenter förbereds för det självständiga arbetet eller uppsatsen, i studenternas utbildning som helhet.
2.2 Kursens innehåll
Kursen handlar om konsten och hantverket att handleda studenter i deras självständiga arbeten. Kursen inleds med att deltagarna får inventera och reflektera över de ramar, villkor och rutiner som gäller för handledning generellt och i det egna ämnets uppsatskurser specifikt. Med dessa ramar som utgångspunkt utforskar deltagarna olika aspekter av handledandets praktik, såsom att sätta förväntningar och planera arbetet tillsammans med studenten, att ge olika former av återkoppling samt att hantera olika dilemman och konfliktsituationer som kan uppstå i samband med handledning och examination av självständiga arbeten.
Kursen examineras genom en skriftlig uppgift. Uppgiften innebär att deltagaren skapar ett material som är riktat till studenter eller ämneskollegor och kan komma till nytta i den egna handledningspraktiken. I samband med kursstart introduceras en uppsättning tänkbara inriktningar för uppgiften, och deltagaren väljer bland dessa utifrån sina egna behov som handledare.
2.3 Studieformer
Som studieformer används en kombination av presentationer, kollegial återkoppling och workshoppar. Undervisningen bedrivs både i helgrupp och i mindre arbetsgrupper. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.
2.4 Obligatorisk närvaro
Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskaper är ett viktigt inslag på kursen är deltagande i all undervisning obligatoriskt. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75% måste deltagaren gå om kursen.
2.5 Examinationer
Kursen examineras genom en skriftlig uppgift. Att handleda självständiga arbeten examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination under två år efter ordinarie examination.
2.6 Litteratur
Emsheimer, Peter. (2016). Ge, ta och delta i handledning. Lund: Studentlitteratur. 137 s. Högskoleförordning Högskolelag Dessutom tillkommer litteratur om ca 100 sidor som väljs i samråd med läraren.
2.7 Kursintyg
Efter avslutad kurs utfärdas kursintyg.
3 KRAV PÅ TIDIGARE KUNSKAPER
Examen från universitetsutbildning på grundnivå eller motsvarande.
Kursen kommer att ges digitalt eller fysiskt på campus beroende på hur situationen ser ut för Covid -19 under höstterminen 2021.
Kursdatum för höstterminen 2021 kommer att publiceras senast den 15 mars när anmälan till höstterminens kurser öppnar.
För anställda vid universitetet erläggs ingen avgift utan kostnaden bekostas av fakultetsmedel.
Externa deltagare betalar en kursavgift som motsvarar 2000 kr ex moms/veckas heltidsstudier. Kurskostnaden faktureras efter kursstart. Vid avbokning efter sista anmälningsdag ca 1 månad före kursstart, utan synnerliga skäl, kommer Högskolepedagogiskt centrum att avgiftsbelägga deltagarens beställande enhet med 2000 kr.
Kursansvarig Eric Borgström svarar på frågor om kursinnehåll. Telefon 019-30 13 61, e-post:
Kursadministratör Anna Asplund svarar på praktiska frågor om tider, lokaler och registrering i lärplattformen Blackboard, fakturor med mera. Telefon 019-30 37 84, e-post:
Anmälan är öppen från 15 mars till längst 15 oktober. Observera att anmälan kan komma att stänga före sista anmälningsdag om kursen fylls.
Kursen kommer att ges digitalt eller fysiskt på campus beorende på hur situationen ser ut för Covid -19 under vårterminen 2021.
Kursen ges under följande torsdagar mellan klockan 09.15 - 12.00:
Torsdagen den 4 mars Torsdagen den 25 mars Torsdagen den 8 april Torsdagen den 22 april