Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare
Behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik, 1 vecka
(Legal certainty and effectiveness in teaching)
1 ALLMÄN INFORMATION
Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro universitet ges kurserna som personalutbildning.
I kursen Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare arbetar deltagarna med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning:
Deltagaren ska
- kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,
- kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar,
- visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, internationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbarhet.
2 OM KURSEN
Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare motsvarar 40 arbetstimmar, d.v.s. en veckas heltidsstudier, och är beslutad av föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2020-08-28.
2.1 Kursens mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för lagar, förordningar och styrdokument som rör läraruppdraget.
2.2 Kursens innehåll
Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare handlar om universitetslärarens uppdrag utifrån lagar, förordningar och lokala styrdokument. Syftet med kursen är att ge kunskap och insikt i de regelverk som berör högskolelärarens uppdrag och kursen behandlar områden som rättssäkerhet, rättigheter och skyldigheter, sekretess, jäv med mera, och belyser högskolelärarens formella förutsättningar för sitt uppdrag.
2.3 Studieformer
Som studieformer används presentationer och gruppdiskussioner. Undervisningen bedrivs både i helgrupp och i mindre arbetsgrupper. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.
2.4 Obligatorisk närvaro
Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskaper är ett viktigt inslag på kursen är deltagande i all undervisning obligatoriskt. Vid en närvarograd lägre än 100% måste deltagaren gå om kursen.
2.5 Examination
Kursen examineras genom ett självrättande test som genomförs på universitetets lärplattform.
Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination under två år efter ordinarie examination.
2.6 Litteratur
Förvaltningslagen (2017:900)
UKÄ, Rättssäker examination, Fjärde upplagan (2020)
Diskrimineringslagen (2008:567)
Förutom ovanstående litteratur tillkommer JO-beslut, case och interna riktlinjer motsvarande upp till 200 sidor.
2.7 Kursintyg
Efter avslutad kurs utfärdas kursintyg.
3 KRAV PÅ TIDIGARE KUNSKAPER
Examen från universitetsutbildning på grundnivå eller motsvarande.
4 MÄRKNING ENLIGT DELMÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING

Läs kursplanen som pdf.