Lärarutbildning vid Örebro universitet

Röster om Naturvetenskapligt didaktiskt nätverk

Kvinnlig lärare med glasögon och papper i handen talar inför sin klass

Här kan du läsa mer om vad våra deltagare tycker om det naturvetenskapligt didaktiska nätverket.

Jörgen Stenlund, forskare vid Örebro universitet

... för att ta del av intressanta projekt inom skolan men också för att få tillfällen att etablera samarbete kring forskningsprojekt.

• Varför medverkar du som forskare i RUC:s didaktiska nätverk?
    Av flera skäl, inte minst för att ta del av intressanta projekt inom skolan men också för att få tillfällen att etablera samarbete kring forskningsprojekt.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig som forskare?
    Både etablerande av samarbetspartner och tillfällen att få intressanta uppslag och infall från lärare i verksamheten.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Att knyta kontakter och för att koppla samman och berika mitt perspektiv som forskare med perspektiv från verksamma lärare.
  • Vad vill du säga till andra forskare som ännu inte medverkat i RUC:s didaktiska nätverk?
    Delta i den mån det är möjligt! Det är synnerligen berikande i flera avseenden.
  • Jag vill sammanfatta min medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:
    inspirerande, nätverkande, berikande.

Mårten Persson, lärare i Örebro kommun

Även om jag varit i branschen länge nu, så slås jag av hur ofta jag tänker efter en nätverksträff: 'Ja, så kan man ju också tänka!' Känslan under och efteråt är alltid positiv.

• Varför deltar du i RUC:s didaktiska nätverk?
    Att delta i RUC:s nätverk är precis som det låter - att nätverka. Jag får chansen att under informellt formella former träffa kollegor och forskare, som får mig att delvis se saker i ett nytt perspektiv.
  • Vilket är det viktigaste resultatet som nätverksträffarna ger dig?
    Även om jag varit i branschen länge nu, så slås jag av hur ofta jag tänker efter en nätverksträff: "Ja, så kan man ju också tänka!" Känslan under och efteråt är alltid positiv. Upprymd är ett starkt ord, men även det är en känsla som funnits hos mig vid några tillfällen efter input från en nätverksträff.
  • Vad är det absolut bästa med nätverksträffarna?
    Vi alla lever i en vardag där stunder till reflektion är få. Det är alltid något ärende, som måste behandlas nu eller helst igår. I det perspektivet att få träffa människor i min egen situation och där vi kan delge varandra olika kloka erfarenheter är berikande. En spin-off från ett antal möten har blivit upptakt till olika slags samarbetsprojekt. Nu senast gäller det mätning av CO2-utsläpp från utdikad skogsmark.
  • Vad vill du säga till andra som ännu inte deltagit i RUC:s didaktiska nätverk?
    I vårt liv med högt arbetstempo och många mål att uppfylla är det lätt att stryka det som inte är ett absolut måste. En nätverksträff kan vara ett sådant lågprioriterat tillfälle, men den positiva energin som det ger att släppa alla "borde-göra-nu" och istället tanka nytt är för mig tillräckligt för att motivera varför man ska välja ett nätverksmöte framför högen av prov, som borde rättas nu. Det kollegiala mötet över skolgränser är det som i sig är givande.
  • Jag vill sammanfatta min medverkan i nätverksträffarna med följande tre ord:

energigivande, inspirerande, reflekterande.