Diskurs, kommunikation och medier (DCM)
Om gruppen
Gruppuppgifter
Forskargruppen Diskurs, kommunikation och medier (DCM) intresserar sig för hur språkliga och journalistiska praktiker skapar olika förutsättningar för att skapa mening i en mängd olika sammanhang. I fokus står hur diskurser kommuniceras och framställer förgivettagna sanningar, och reproducerar attityder, ideal, normer, och värderingar om personer, situationer och skeenden i olika mediala sammanhang. DCM undersöker även konvergens, socialt nätverkande och teknologianvändande i olika journalistiska miljöer. Studier rör frågor om kommunikationens och mediernas roll i samhället, särskilt i tider av samhällelig och teknologisk förändring. Metoder som är återkommande är innehållsanalyser, och olika typer av text(diskurs)analyser, intervjuer och observationer, där medie- och kommunikationsvetenskapliga fenomen studeras ur detaljerade, kritiska och multimodala perspektiv. Exempel på aktuella frågor som DCM-gruppens forskare studerar är hur spelreklam designas multimodalt för att attrahera olika slags publiker och samtidigt är måttfull; hur hälsosamma och hållbara livsstilar kommuniceras och vilka underliggande diskurser som präglar sådan kommunikation; hur miljardärer skildras i medier och hur dessa diskursiva representationer bidrar till att neutralisera existerande motsättningar inom samtida klassamhällen; hur nationalism och genus hanteras i studier av medierade minnen i militärtidskrifter, vilken roll som alkohol spelar i countrymusiken, och hur nyhetsredaktioners praktiker förändras efter ”the Arab Spring.”
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Kommunikation om "bra" mat och hälsosamma livsstilar
- Mediadelcom - Kritisk undersökning av media-relaterade risker och möjligheter för deliberativ kommunikation. Utvecklingsscenarier i ett europeiskt medielandskap.
- Vanliga människor på TV: en historisk studie av förändring, kontinuitet och omvandling
Avslutade projekt
- Interaktiv rasism på internet, i pressen och politiken: Diskurser om invandring och flyktingar i tider av kris
- Kriskommunikation i en digital tidsålder
- Mediebilder av psykisk ohälsa i samband med våldsbrott
- Metodikutveckling för kriswebb och sociala medier
- Politikens språk i mediernas offentlighet
- Presskonferenser som offentlig interaktionsarena.