Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det. Läs mer om cookies

This page in English

Uppgraderingsinfo

Under perioden 24/7 (21:00) - 1/8 (9:00) kommer Blackboard vid Örebro universitet vara stängt, p g a övergång till extern drift.

Vad innebär extern drift?
Extern drift innebär att systemet skötas av en extern leverantör, i detta fall Blackboard. I nuläget ligger driften av systemet hos universitetets IT- avdelning.
Systemet kommer att ligga på Blackboards egna servrar inom EU. All data kommer att lagras inom EU. Ingen data eller personuppgifter kommer att överlämnas till tredjeland, dvs länder utanför EU/EES.
Underhåll och uppdateringar kommer hanteras av Blackboards tekniker.

Varför övergår vi till extern drift?
Blackboard är ett av universitetets mest verksamhetskritiska system och det är det är viktigt att driftsäkerheten och tillgängligheten på systemet är hög. För att minska risken för driftstörningar flyttas driften till leverantören, som bl a tillhandahåller driftsupport dygnet runt. Allt fler universitet har idag driften av sina system hos leverantören, som hanterar höga drifts- och säkerhetskrav.
Lärare och studenter har under flera år påpekat sitt missnöje med att underhåll och uppdateringar av systemet sker under dagtid, vilket stör verksamheten. Genom att övergå till drift hos leverantören kan vi nu på ett bättre sätt styra när installationer och uppdateringar sker.

Hur påverkar övergången till extern drift användarna?
Övergången till extern drift innebär att uppdateringar och underhåll framöver kommer att ske vid tidpunkter som har minimal inverkan på verksamheten. Servicefönstret som i nuläget ligger på torsdagar kl 8-10 kommer att utgå.

Support till lärare och studenter kommer även i fortsättningen hanteras av IKT- supporten på PIL.

Hur påverkar stängningen användare?
Under perioden 24/7 (21:00) - 1/8 (9:00) kommer man inte kunna logga in i systemet eller få tillgång till information och filer från det.