ESERGO - Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro

ESERGO arbetar med empiriska och teoretiska studier av miljö- och hållbarhetsutbildning, med specifikt fokus på de etiska och politiska aspekterna.
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
ESERGO är en forskningsmiljö som har vuxit fram ur och bygger vidare på den tidigare forskningsgruppen SMED (Studies of Meaning-making in Educational Discourses) som etablerades 2003 i samarbete mellan forskare från Örebro universitet och Uppsala universitet. Ett övergripande mål för ESERGO är att skapa nya sätt att förstå relationen mellan sociala och ekologiska system och hur detta kan och bör inkluderas i utbildning. Forskningsmiljön har ett specifikt intresse för pluralistiska förhållningssätt där olika etiska och politiska perspektiv lyfts fram för kritisk granskning.
Miljöns intresse för utbildningens etiska dimension innebär ett fokus på moraliska relationer mellan generationer, människa och icke-mänskliga djur, samt mellan globala nord och syd. Det politiska intresset rör bland annat kritiska analyser av globalisering, neo-liberalism, fredsfrågor, populism och deras implikationer för utbildning. I de här analyserna används bland annat postkoloniala, feministiska, agonistiska och posthumana teoribildningar.
En annan central teoretisk och metodologisk utgångspunkt för gruppens forskning är John Deweys pragmatiska filosofi och hans syn på utbildningens demokratiska potential. Det betyder att miljön strävar efter att utveckla alternativ till traditionella dualismer så som teori-praktik, tanke-handling, fakta-värden, människa-natur och universalism-partikularism. Det betyder också att miljöns medlemmar genomför transaktionella och diskursteoretiska analyser av till exempel klassrumspraktik, intervjumaterial och policytexter.
Ytterligare en gemensam utgångspunkt utgörs av didaktisk teori. I sin forskning om utbildning, undervisning och lärande bygger miljön på den tyska och nordiska didaktiktraditionen. Detta innebär att utbildning ses som en öppen process där lärare genom sina val av undervisningsmetoder och utbildningsinnehåll skapar förutsättningar för elevers meningsskapande. Med meningsskapande avses såväl lärande av kunskap som socialisation av normer och värden samt personlighetsutveckling. Det didaktiska perspektivet betyder att forskningsintresset riktas mot utbildningens praktik och de problem och frågor som där uppstår. Syftet med forskningen är att skapa teorier, modeller och begrepp som kan stärka lärares professionalitet och utgöra en vetenskaplig grund för deras reflektioner och val i undervisningen.
Forskningen inom miljön är indelad i två grupper som arbetar mycket nära varandra:
- Didaktiska studier
- Kritiska perspektiv på miljö och hållbarhetsutbildning
Styrgruppen består av:
Johan Öhman, Louise Sund, Ásgeir Tryggvason och Linnea Urberg.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper inom miljön
ESERGO Essays
- ESERGO Essays 1 - Manifest för en kritisk pluralistisk utbildning (258,24 kB)
- ESERGO Essays 2 - Manifesto for a critical pluralistic education (255,35 kB)
- ESERGO Essays 3 - Radikalt friluftsliv och grön omställning (666,69 kB)
- ESERGO Essays 4 - Radical friluftsliv and green transition (1 002,45 kB)
- ESERGO Essays 5 - Om didaktik ämnesdidaktik och metodik.pdf (1,93 MB)
Aktuellt från ESERGO
-
Vad är relationen mellan didaktik, ämnesdidaktik och metodik?
I det senaste numret av ESERGO Essays beskriver Johan Öhman relationerna mellan didaktik, ämnesdidaktik och metodik.
-
Därför väcker undervisning om miljö och hållbar utveckling motstånd hos unga
I sin avhandling i pedagogik visar Linnea Urberg att ungas motstånd mot undervisning om miljö och hållbar utveckling sällan handlar om okunskap – utan om känslan av att vissa erfarenheter och livsstilar värderas högre än andra.
-
Hur kan miljö- och hållbarhetsutbildning ta sig an globala rättvisefrågor?
I en nyligen publicerad artikel skriver ESERGO-forskarna Louise Sund och Johan Öhman om behovet av kritiska perspektiv i miljö- och hållbarhetsutbildning.
-
The need for critical perspectives in teaching
In a newly published article, Ásgeir Tryggvason, Louise Sund, and Karen Pashby shed light on areas of possibility and barriers for teachers who want to take on a critical approach to global justice issues.
-
Nordiskt forskningsnätverket för miljö- och hållbarhetsutbildning
Johan Öhman, Louise Sund och Ásgeir Tryggvason från ESERGO deltog på styrgruppsmöte för det nordiska forskningsnätverket för miljö- och hållbarhetsutbildning i Oslo 19–21 maj.
-
Hur kan fler barn lockas till rörelse?
Hör ESERGO-forskaren Karin Sjödin prata om sin forskning i Vetenskapspodden där den frågan diskuteras.




