Högskolepedagogiskt centrum

Presentationer från Universitetslärardagarna 2025

Här finns presentationer att ladda ner från Universitetslärardagarna 2025. 

Pedagogiskt skickligare tillsammans

Henric Bagerius och Eric Borgström vid Högskolepedagogiskt centrum introducerar temat för Universitetslärardagarna 2025.

Pedagogiskt skickligare tillsammans


Workshop 

Hur kan du använda generativ AI i ditt pedagogiska arbete?

I den här workshoppen får du konkreta tips på och praktisk övning i hur generativ AI kan stödja och effektivisera ditt arbete som lärare. Tillsammans utforskar vi olika AI-verktyg som du kan dra nytta av och vad du kan använda dem till. Workshoppen leds av Johan Petersson, pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum, och Alfred Vikström, AI-inspiratör och student vid Örebro universitet.

Hur kan du använda AI i ditt pedagogiska arbete?

Hur visar du din pedagogiska skicklighet?

I den här workshoppen får du bekanta dig med Örebro universitets nya modell för pedagogisk meritering. Genom konkreta övningar utforskar vi tillsammans hur du kan utveckla och synliggöra ditt pedagogiska arbete. Workshoppen leds av Eric Borgström, pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum, och Anna Hellertz, excellent lärare och universitetsadjunkt i kriminologi. 

Hur visar du din pedagogiska skicklighet?

Hur kan du examinera i en tid av AI?

I den här workshoppen får du fundera över hur du kan förhålla dig konstruktivt till generativ AI – utan att kompromissa med akademisk redlighet. Tillsammans utforskar vi hur examination kan skapa förutsättningar för studentens självständighet och kritiska tänkande i en tid av algoritmiska förslag. Vi inspireras av Malin Karlberg Traav, excellent lärare och universitetsadjunkt i omvårdnadsvetenskap, och Torgny Pettersson, universitetsadjunkt i socialt arbete, som delar kreativa examinationsupplägg och erfarenheter. Workshoppen leds av Petronella Ekström och Anna Hultgren, pedagogiska utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum.

Hur kan du examinera i en tid av generativ AI?


Presentationer 

Stöd eller genväg? Didaktiska möjligheter med AI i högre utbildning

Nikolai Scherbak 

AI-verktyg som ChatGPT, Perplexity, SciSpace med mera har potential att stödja studenters förståelse i komplexa kurser som molekylärbiologi och genetik. Genom att integrera AI i självstudier och seminarier kan undervisningen främja aktivt lärande och kritiskt tänkande. Detta kräver dock en medveten pedagogisk ram, där verktygen används för att förstärka – inte förenkla – lärandet. 

Stöd eller genväg? Didaktiska möjligheter med AI i högre utbildning

Att se helheten – ett sätt att möjliggöra gemensam reflektion över ett program

Christer Korin och Patrik Karlsson 

En gemensam och djup förståelse för hur ett program är uppbyggt ger möjlighet att förstå studenternas upplevelse och hur programmet kan förbättras. Men hur når vi förståelsen? Med den frågan i botten skapade vi en konferens där alla lärare fick möjlighet att ta del av en presentation av alla kurser i den ordning de ges i våra ingenjörsprogram. Detta grepp gav deltagarna möjlighet att se var styrkor och svagheter i utbildningarna fanns och var och tillsammans med vem det fanns utrymme för att skapa förbättring.

Att se helheten – ett sätt att möjliggöra gemensam reflektion över ett program

Akademisk tillhörighet som nyckel till ökat studentengagemang?

Markus Sundhäll

Akademisk tillhörighet är både en förutsättning för och en konsekvens av studenters engagemang i sina studier. Men hur kan vi arbeta för att stärka studenters känsla av tillhörighet? I ett samarbete mellan NT och TekNat har en modell utvecklats där studentledda workshops erbjuds till förstaårsstudenter på grundutbildningsprogram. Syftet är att öka känslan av tillhörighet till programmet, till institutionen och till det ämne eller den disciplin som studeras. 

Akademisk tillhörighet som nyckel till ökat studentengagemang?

Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande – erfarenheter från en ny HPC-kurs

Chris Hedenskog, Martin Lind, Alexander Persson och Frida Harvey

Vi är fem universitetslärare från olika ämnen/program som fick förmånen i en nyinrättad HPC-kurs att ses över ämnesgränserna och diskutera flexibla lärmiljöer som främjar studentaktivt lärande. I denna presentation delar vi erfarenheter av hur lärmiljöer kan betraktas och hur de kan främja studentaktivt lärande, samt hur vi använt och framöver vill använda vår nya kunskap i undervisningen. 

Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande – erfarenheter från en ny HPC-kurs

Implementering av examinationsformen OSCE (objective structured clinical examination) i audionom-programmets praktiska examinationer

Sara Båsjö och Helena Stålnacke  

Med syfte att säkerställa rättssäkra examinationer inom audionomprogrammets praktiska moment har OSCE implementerats som metod. Att examinera utifrån OSCE är ett sätt att strukturera examinationen och dess olika moment vilket är av vikt för audionomprogrammet då vi, i samband med ändring till distanspedagogik, kommer inkludera fler bedömare av examinationerna. Då kan strukturen som beskrivs av OSCE stärka en likvärdig bedömning. 

Implementering av examinationsformen OSCE (objective structured clinical examination) i audionom-programmets praktiska examinationer

Inkluderande undervisning i det internationella klassrummet 

Helen Stockhult, Shang Gao och Leo Yeung

Presentationen innehåller erfarenheter från ett tvärdisciplinärt pedagogiskt utvecklingsprojekt inom ENT-fakulteten som handlat om inkludering i det internationella klassrummet. Vi presenterar våra slutsatser från en enkätundersökning om studenters upplevelser av inkludering samt hur vår undervisningspraktik bättre kan stödja upplevelsen av att känna sig inkluderad i det internationella klassrummet.  

Inclusive teaching and learning in the international classroom

SportEd: Promoting University-Level Distance-Based Sport Education

Adrian Hosford-Donovan och Diego Montiel-Rojas

The SportEd project was designed to develop fully online, self-paced courses in sport education. The goal was to provide accessible, flexible, and engaging digital learning opportunities, allowing students to balance academic studies with other commitments. It aimed sustainability and scalability by using clear, standardized frameworks, innovative teaching approaches exploiting the digital tools available within BBlearn, while supported by generative AI. 

SportEd: Promoting University – Level Distance-Based Sport Education

Utveckling av peer learning i VFU för biomedicinsk laboratorievetenskap

Ulrika Fernberg

Projektet syftade till att i samarbete med kliniska huvudhandledare inom region Örebro län implementera peer learning som handledningsmodell under VFU för studenterna på biomedicinska analytikerprogrammets femte termin. Utvärderingen visar att studenterna uppfattade att de lärde av varandras styrkor och svagheter och de stöttade varandra för att nå målen. Handledarna var nöjda med det studentaktiva lärandet men upplevde vissa schematekniska utmaningar.

Utveckling av peer learning i VFU för biomedicinsk laboratorievetenskap


Utbildning och utveckling i pedagogisk framkant

I Örebro universitets vision talas om utbildning och utveckling i pedagogisk framkant som ger studenterna förutsättningar att lära. Åke Ingerman, universitetets rektor, inleder en diskussion om undervisning och lärande vid framtidens universitet genom att dela sina tankar om vad pedagogisk framkant kan tänkas vara.

Universitetslärardagarna 2025 – pedagogiskt skickligare tillsammans