ReCEL - Research on Children's Education and Learning
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Kontaktperson
Forskningsmiljön ReCEL samlar forskare och doktorander vid Örebro universitet som bedriver forskning inom forskningsområdet barns utbildning och lärande. Miljön är utbildningsvetenskapligt inriktad och ämnesövergripande med medlemmar från pedagogik, samhällskunskap, matematikdidaktik och musikvetenskap.
I centrum för forskningen inom miljön står ett brett intresse för pedagogiska praktiker för yngre barn (0-12 år), såväl formell utbildning för barn i åldersspannet som informella pedagogiska verksamheter för denna åldersgrupp. En rad olika utbildningsvetenskapliga områden och frågor studeras, såsom:
- barns rättigheter och rättighetsutbildning
- hållbar utveckling och estetik
- barns tidiga läs- och skrivlärande
- barns kroppsliga samspel
- flerspråkighet i förskola och skola
- genus och jämställdhet i utbildningspraktiker
- samverkan med vårdnadshavare
- förskollärares och lärares yrkesprofession
- barns matematisering i programmering
Miljöns forskare bedriver både teoretisk och empirisk forskning, och olika teoretiska och metodologiska ansatser finns företrädda hos forskare och forskargrupper, exempelvis didaktiska, etnografiska, textanalytiska och diskursteoretiska studier.
Miljön är värd för två forskargrupper. Dessa bedriver gemensam forskning inom projekt eller andra slags nära samarbeten.
Forskarna i miljön har ett omfattande kontaktnät såväl nationellt som internationellt, och ingår i flera konkreta samarbeten.
Svenska nätverk som miljöns forskare ingår i är:
- Nationella Literacynätverket
- Sveriges genusforskarförbund
Internationella nätverk som miljöns forskare är aktiva i är:
- EERA network Research in Children’s Rights in Education
- Nordic Early Literacy Education (NELL)
- Multilingual Childhoods (EECERA SIG)
- Gender in the ECEC (EECERA SIG)
- Nordic Research Network about Parents in Education (NORNAPE)
- Children’s Human Rights Education (CHRE)
Utöver deltagande i dessa nätverk samarbetar miljöns forskare med en rad enskilda forskare i Sverige och från Australien, Brasilien, Estland, Finland, Island, Irland, Israel, Italien Luxemburg, Norge, Polen och Schweiz.
Miljön leds vetenskapligt av en styrgrupp bestående av Ann Quennerstedt, Sara Frödén och Martina Norling.
Forskare
- Tobias Axelsson
- Britt-Marie Bader
- Sara Frödén
- Ricardo Goncalves
- Lisa Isenström
- Martina Norling
- Åsa Pettersson
- Ann Quennerstedt
- Britt Tellgren
- Hanna Thuresson
- Tuula Vuorinen
- Anna Englund Bohm, Doktorand
- Jeanette Koskinen, Doktorand
- Anna Sjödahl, Doktorand
- Linnea Waldekranz, Doktorand
- Helena Yourston, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Barns mänskliga rättigheter i utbildning för elever i anpassad skola
- Från språkstimulering till språkundervisning - En interventionsstudie om förskollärares arbete med språkduschundervisning
- Förskollärarens arbete med att stödja familjers (fler) språkande i pedagogisk verksamhet.
- Män som minoritetsgrupp i förskollärarutbildningen
- Odlandet av en hållbar mat- och måltidsutbildning i waldorfpedagogiska skolträdgårdar
- Undervisningsutmaningar i förskolan. Utveckling av ett analysredskap.
- Utveckla lärmiljöer för skriftspråkande i förskolan
Avslutade projekt
- Dans för, av och med yngre barn
- Den lekfulla staden. Social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar.
- Från positiva berättelser till beprövad erfarenhet - kollegialt lärande i en pressad vardag
- Förskola i kontinuerlig utveckling: Fokus på dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete.
- Hållbar och likvärdig förskola
- Högläsning i förskolan och boken som artefakt för samverkan mellan förskolepersonal och föräldrar med annat modersmål än svenska
- Kollegiala strukturer och kollaborativt lärande
- Kontinuitet, progression och förundran i grundskolans naturvetenskapsundervisning
- Meningsskapande om läsande och skrivande - en studie om yngre förskolebarns literacy
- Rita för att lära och lära sig att rita i lågstadiets NO-undervisning
- Rättighetsbaserad skola
- Väl Godkänt för skolmåltiden